Z cyklu : W schowku pedagoga.

KOMUNIKACJA     –     RODZAJE     KOMUNIKATÓW

Niezbędnym elementem naszego życia jest komunikowanie się . Człowiek komunikuje się z innymi ludźmi nie tylko poprzez słowa , ale również za pomocą gestów . Dlatego, tak ważnym jest uświadomienie sobie roli, jaką odgrywa komunikat oraz nauczenie się jak stać się komunikatywnym dla otoczenia.

OTO KILKA ZASAD PRZYDATNYCH W KOMUNIKOWANIU SIĘZ INNYMI  LUDŹMI :

1 Szanuj swego rozmówcę. Nie przeszkadzaj mu w wypowiadaniu swojego zdania.

2. Jasno formułuj swe wypowiedzi i pilnuj spójności komunikatów słownych z pozawerbalnymi.

3. Upewnij się ,że dobrze rozumiesz swego rozmówcę.

4 Nie zmuszaj swego rozmówcy do tłumaczenia się , bądź w rozmowie taktowny i grzeczny.

5. Nie naruszaj godności drugiej osoby.

6. Nie domyślaj się , co ktoś inny miał na myśli.

7. Nie żądaj od innych , aby domyślali się , co chciałeś przez swój komunikat powiedzieć .

8. Unikaj poruszania drażliwych dla twego rozmówcy tematów.

9. Wykaż się poczuciem humoru, nikt nie lubi oschłych i sztywnych komunikatów.

ASERTYWNOŚĆ  - postawa sprzyjająca naszemu zdrowiu.

Asertywność to postawa, która opiera  się na otwartym wyrażaniu swoich opinii ,to umiejętność odmawiania w sposób nieuległy i nierażący  innych. Człowiek asertywny nie tłumaczy się,  przedstawia swój punkt widzenia tak ,aby dobrze był zrozumiany , przy czym, nie stara się zmienić na siłę poglądów rozmówcy. Słucha i interesuje się zdaniem innych osób , tolerancyjnie podchodzi do odmienności poglądów. Nie kłóci się ,lecz argumentuje. Asertywność  nie ogranicza się wiec tylko do sztuki odmawiania .To jedna z umiejętności , której warto się nauczyć , by nie być narażonym na robienie czegoś , do czego nie mamy przekonania.

Uległość -  to postawa utrudniającą komunikację. Człowiek uległy nie potrafi otwarcie mówić o tym co myśli, szuka usprawiedliwień , wycofuje się, boi się tego ,co ludzie o nim pomyślą, przeprasza nawet wtedy , gdy nic złego nie zrobi.

Postawa agresywna również utrudnia kontakty z innymi rozmówcami . Człowiek agresywny narzuca innym swoje zdanie, nie słucha rozmówcy, często narusza godność drugiej osoby używając nieprzyjemnych określeń, doprowadza do kłótni ,a taka postawa sprawia, że konwersacjanie kończy się czymś konstruktywnym.

Sumując , te trzy postawy można wyrazić je  po krótce w zawartych poniżej zdaniach i ilustracji.

Człowiek  asertywny   „Ja mam rację, Ty masz rację.”

Człowiek uległy     „Ty masz rację ‘’

Człowiek agresywny  „Ja mam rację ‘’

Postawa asertywna wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie ,a tym samym na nasze zdrowie.