Światowy Dzień Uśmiechu nie ma stałej daty. Na pomysł tego święta wpadł artysta Harvey Ball, który w 1963 roku stworzył “smiley'a” - słynny znaczek uśmiechniętej buźki na żółtym tle. Symbol ten reprezentować ma dokładnie to, co na co dzień chcemy widzieć jak najczęściej u innych ludzi – bezinteresowny uśmiech i radość życia. Dlatego też 10 października w naszej szkole obchodziliśmy Światowy Dzień Uśmiechu. Przedstawiciele samorządu uczniowskiego, przygotowali gazetkę, gdzie można było poznać historię tego święta. Dookoła rozwieszone były buźki, które można było zrywać i podarować innym. Uczniowie z samorządu ruszyli na ratunek osobom, których uśmiech nie był wystarczająco szeroki. Udało się to z pomocą cytryny, która wywołała szeroki uśmiech na twarzach wielu osób. Każdy otrzymał naklejkę: „Jestem radosny i do twarzy mi z tym”. To hasło miało nam przypominać, że należy często się uśmiechać i być miłym dla innych. Uśmiech tego dnia nie schodził z twarzy uczniów jak i nauczycieli. Na drzwiach pracowni pojawiało się przede wszystkim logo uśmiechu. Humor i wesoły nastrój powinien nam towarzyszyć każdego dnia, nie tylko od święta.
Wrzesień jest tym miesiącem, w którym w całej Polsce odbywa się Ogólnopolska Akcja Sprzątania Świata, w którą również się włączamy. 23 września 2019r w przedszkolu zostały przeprowadzone zajęcia, które zainspirowały naszych wychowanków do działań mających na celu dbanie o nasze środowisko. Szczególną uwagę dzieci zwrócono na segregowanie odpadów oraz recykling. Przedszkolaki z zainteresowaniem i zaangażowaniem brały udział w rozmowie, odpowiadały na zadawane pytania. Poznały kolory pojemników do których należy wrzucać posortowane odpady. Jednak główną atrakcją tego dnia było sprzątanie „Naszej Ziemi. Dzieci pełne entuzjazmu, prześcigały się w noszeniu worków. „Uzbrojone" w rękawice ochronne i plastikowe worki na odpady przemierzały okolice przedszkola. Dzielnie zbierały papierki, folie, kartoniki, butelki i segregowały je do odpowiednich worków. Widząc, jak dużo jest śmieci wokół nas i jak trudno to wszystko posprzątać, nauczyły się, że czystość otoczenia, w którym przebywamy, zależy tylko od nas. Wierzymy, że prowadzane przez nas działania proekologiczne wpłyną pozytywnie na uwrażliwianie dzieci, i że w przyszłości nasi wychowankowie będą prawdziwymi miłośnikami przyrody i otaczającego ich świata.
W drugim tygodniu czerwca przedszkolaki z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy odbyły podróż do „Krainy Emocji”. Dzieci uczyły się rozpoznawać i nazywać emocje (smutek, złość, radość, strach) oraz poznawały sposoby wyrażania swoich uczuć w odpowiedni sposób poprzez zabawy, gry, słuchanie opowiadań. Dużo radości sprawiła im zabawa w śmieszne minki z lustrem, wykonanie wesołych buziek, skrzynka złości czy zabawy typu „Wyrzuć strach do kapelusza”, „Mówimy cześć!”, zabawy pantomimiczne. Realizacja zajęć była tez okazją do rozmów o tym, co nas smuci, bawi, złości, czego się boimy i jak sobie radzić ze „złymi” emocjami.
Mijający rok przedszkolny 2018/2019 upłynął pod hasłem Przedszkola Promującego Zdrowie – dzięki otrzymanemu wyróżnieniu Ministerstwa Edukacji. Certyfikat zobowiązał nas wszystkich – rodziców, dzieci, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych do dbania o siebie nawzajem i o własne zdrowie. Gdy staraliśmy się o to niemałe wyróżnienie przeprowadzaliśmy autoewaluację. Wyniki ankiet skłoniły do opracowania planu działań na rok szkolny 2018/2019, w którym uwzględniono i szczególną uwagę zwrócono na zachęcanie do prowadzenia zdrowego trybu życia. Nie oznacza to tylko zdrową dietę czy uprawianie sportu, ale także dbanie o nasz komfort psychiczny, zdrowe relacje na linii dziecko – nauczyciel – rodzic, prawidłowe wyrażanie emocji przez dzieci i umiejętność ich nazywania, radzenia sobie z nimi. Pracowaliśmy nad poprawą naszych wspólnych relacji, by zarówno Wam – Drodzy Rodzice – jak i Waszym pociechom, Przedszkole podobało się jeszcze bardziej. Staraliśmy się usprawnić przepływ informacji, abyście na bieżąco i w miarę możliwości jak najszybciej mogli zostać poinformowani o planowanych wydarzeniach przedszkolnych. Dlatego też odświeżyliśmy formę naszej dotychczasowej gazetki „Figielek”, staramy się na bieżąco uaktualniać informacje na stronie internetowej, wprowadziliśmy informacje o życiu przedszkolnym na gazetkę ścienną. Z wyprzedzeniem informowaliśmy o ważnych datach
w poszczególnych miesiącach oraz prowadziliśmy szereg innych zadań i aktywności, które obrazuje poniższa tabela.
Zaplanowane zadania
|
Sposoby realizacji zaplanowanych zadań
|
1. Dbanie o bezpieczeństwo w domu, przedszkolu, na ulicy.
|
- akcje: „WyRaźni na drodze”, „Bezpieczny patrol” (PCK),
- spotkanie z policjantem (bezpieczeństwo na drodze, bezpieczne spędzanie ferii zimowych, zabaw na śniegu),
- pogadanki,
- przestrzeganie regulaminu przedszkolnego oraz stałego rytmu dnia,
- bezpieczne zabawy w przedszkolu, na placu zabaw i boisku wielofunkcyjnym,
- zajęcia z pokazaniem jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę,
- codzienne spacery z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,
- poznanie znaków drogowych w swojej miejscowości
i wykonanie prac plastycznych – znaki drogowe,
- udział w konkursie plastycznym „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”,
- poznanie ważnych numerów alarmowych,
- aktywny udział rodziców w funkcjonowaniu Przedszkola Promującego Zdrowie.
|
2. Zdrowe żywienie dziecka w wieku przedszkolnym, zapobieganie nadwadze i otyłości, znaczenie spożywanych posiłków.
|
- udział w akcjach: „Podziel się życiem”, „Sprintem
do maratonu”, „Podziel się owocem”, „Śniadanie daje moc” (akcja ogólnopolska), „Śniadanie wielkanocne”,
- realizacja projektu edukacyjnego „Smacznie i zdrowo”,
- pogadanki nawiązujące do omawianej tematyki,
- wspólne przygotowanie piramidy żywieniowej, wykorzystując wycinki z gazet oraz zapoznanie się z nią,
- spożywanie owoców i warzyw podczas pobytu
w przedszkolu,
- wykonanie sałatki owocowej, warzywnej,
- zorganizowanie ekspozycji warzyw i owoców, poznawanie ich różnymi zmysłami,
- zakładanie hodowli nowalijek,
- rozmowy z rodzicami o unikaniu nagradzania słodyczami dzieci i zastąpieniu ewentualnego słodkiego poczęstunku podczas imprez przedszkolnych, zdrowymi przekąskami
- spotkanie dzieci z dietetykiem, pielęgniarką,
- przygotowanie informacji na gazetkę ścienną oraz
do gazetki „Figielek” dla rodzin dzieci,
- rozdanie ulotek informacyjnych nt. zdrowego trybu życia.
|
3. Wspólne przygotowanie śniadania – akcja „Śniadanie daje moc”.
|
- przygotowanie w zespołach kanapek, twarogu, szaszłyków owocowych i częstowanie kolegów i koleżanek,
- informowanie o akcji w kąciku dla rodziców w gazetce „Figielek”.
|
4. Nauka życia w zgodzie z naturą.
|
- przygotowanie „Ptasiej stołówki” - wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt poprzez przygotowanie ptasiej spiżarni dokarmianie ptaków w czasie zimy, gromadzenie i klasyfikacja pokarmu dla zwierząt, ważenie, wykonanie karmników, obserwacja zachowania ptaków,
- wycieczka do lasu i spotkanie z leśniczym,
- wyjścia do lasu, ogrodu, na pole, łąkę – obserwacja przyrody,
- projekt edukacyjny „Tajemnice lasu”,
- spędzanie czasu na świeżym powietrzu o każdej porze roku,
- założenie hodowli nowalijek,
- udział w akcji „Kubusiowi przyjaciele natury”,
- projekt „Tydzień kreatywności” (konkurs na ekologiczną zabawkę, nauka segregacji odpadów i możliwości ich wtórnego wykorzystania, tworzenie zabawek i zabawa nimi),
- spotkanie z pracownikami Zakładu Komunalnego połączone z pokazem procesu segregacji i odbioru odpadów,
- wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego
w Raszowej, poznanie hodowli alpak.
- artykuły w gazetce i na stronie internetowej,
- zbiórka surowców wtórnych (puszki aluminiowe, makulatura, baterie, plastikowe nakrętki, elektrośmieci)
w ramach konkursu „Segreguj.pl” organizowanego przez Związek Międzygminny „Czysty Region”.
|
5. Dbanie o higienę osobistą i higienę pracy/ zdrowie psychiczne.
|
- dzieci codziennie dbały o higienę jamy ustnej po każdym posiłku,
- kilkakrotnie w ciągu dnia myły ręce,
- spotkanie z pielęgniarką i pokaz właściwego mycia zębów,
- zachęcanie dzieci do systematycznych wizyt
u stomatologa,
- dostosowanie ubioru do warunków atmosferycznych,
- akcje: „Dzień życzliwości”, „Dzień kropki”, „Dzień uśmiechu”, „Dzień kolorowej skarpetki”,
- rozwiązywanie na bieżąco konfliktów, problemów na linii dziecko – nauczyciel – rodzic,
- rozwiązywanie konfliktów między dziećmi – pogadanki, rozmowy indywidualne,
- przestrzeganie stałego rytmu dnia w przedszkolu,
- informowanie rodziców o planowanych wydarzeniach
w przedszkolu (informacje także na gazetce ściennej, „Ważne daty”),
- prelekcja dla rodziców o gotowości szkolnej, w tym
o dojrzałości emocjonalnej dziecka, zajęcia pokazowe,
- spotkanie z psychologiem szkolnym.
|
6. Utrzymanie prawidłowej postawy ciała.
|
- codzienne ćwiczenia poranne w przedszkolu,
- ćwiczenia gimnastyczne, zabawy ruchowe, spacery,
- pogadanki na temat prawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku, na zajęciach,
- mierzenie dzieci w celu doboru odpowiedniej wysokości krzesełka i stolika.
|
7. Dbanie o naszą planetę – Ziemię.
|
- wykonanie rysunku o tematyce ekologicznej,
- udział w przedszkolnym konkursie na zabawkę ekologiczną,
- dbanie o planetę poprzez utrzymanie jej w czystości
i segregowanie śmieci,
- zbiórka odpadów (elektrośmieci, makulatura, nakrętki, puszki),
- prowadzenie zajęć propagujących konieczność dbania
o środowisko przyrodnicze,
- opracowanie i realizacja projektu edukacyjnego „Tydzień kreatywności”,
- zorganizowanie zajęć pokazowych dla rodziców
o tematyce wiosennej,
- artykuły na stronę internetową i do gazetki „Figielek”,
|
8. Wprowadzenie do krainy uczuć i emocji, zgromadzenie materiałów i publikacji dotyczących zdrowia, wychowania dla rodzin dzieci.
|
- ćwiczenia i zabawy integrujące grupę,
- obserwacja twarzy podczas różnych emocji,
- „Podróż do krainy: złości, radości, smutku, strachu” - zabawa dramowa,
- zabawa z kostką uczuć,
- rozpoznawanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych,
- rozwiązywanie konfliktów między dziećmi – pogadanki, rozmowy indywidualne,
- przestrzeganie stałego rytmu dnia i regulaminu
w przedszkolu,
- prelekcja dla rodziców o dojrzałości emocjonalnej dziecka,
- udział w akcjach: „Dzień życzliwości”, „Dzień kropki”, „Dzień uśmiechu”, „Dzień kolorowej skarpetki” oraz programie „Akademia dobrych manier”,
|
9. Podkreślenie ważnej roli jaką pełni Sport w naszym życiu – „Sport to zdrowie!”
|
- udział dzieci w Ogólnopolskim Maratonie Przedszkolaków „Sprintem do maratonu”, oraz w Międzyprzedszkolnym Turnieju Sportowym „Lubimy się bawić” w Reńskiej Wsi,
- uczestniczenie w zajęciach ruchowych, w zabawach
i grach w ogrodzie przedszkolnym, na boisku wielofunkcyjnym, w sali gimnastycznej,
- ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe,
- aktywny udział w Festynie Rodzinnym połączonym
z otwarciem nowego boiska wielofunkcyjnego.
|
Drodzy Rodzice!
Dziękujemy Wam ogromnie za Wasz trud włożony we współpracę z nami dla dobra dzieci. Nadal chcemy utrzymywać wysoki poziom w zakresie promocji zdrowia i sprostać Waszym wymaganiom w kolejnych latach, dlatego zwracamy się z prośbą. Chcemy umożliwić Wam kontakty z różnymi specjalistami. Może ktoś z Was zna interesujące osoby, np. lekarzy, dietetyków, psychologów, trenerów personalnych i innych, którzy będą mogli podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie dbania o zdrowie fizyczne czy psychiczne. Może ktoś z Was ma ochotę opowiedzieć o ciekawych sposobach spędzania wolnego czasu w rodzinie, zachęcaniu do aktywności i radosnych zabaw. Planujemy podsumowanie tego roku w badaniu ankietowym. Wszelkie pomysły będą Państwo mogli tam zamieścić.
Jeszcze raz dziękujemy Wam za owocną współpracę.
W ostatnich dniach maja nasze przedszkole dołączyło do akcji „Sprintem do maratonu”. Celem przedsięwzięcia jest popularyzowanie biegów wśród dzieci oraz upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu. Przedszkolaki z Pokrzywnicy oraz Łężec miały za zadanie przebiec określony dystans. Po spożyciu pysznego, zdrowego śniadania sportowca spacerkiem przeszliśmy na pięknie przygotowany do biegu teren. Najpierw wspólnie odśpiewaliśmy hymn maratończyków „Sprintem do maratonu”. Następnie odbyła się rozgrzewka, po której dzieci wraz z paniami pokonywały swoje 200m. W naszym maratonie wszyscy byli zwycięzcami. Nie liczyło się zdobyte miejsce, a pokonanie wyznaczonego dystansu w miłej atmosferze, promującej zdrowy styl życia. Wspólnie przebiegliśmy ponad 9 km. Wysiłek i determinacja biegaczy została doceniona i nagrodzona wręczeniem specjalnych medali oraz dyplomów. BRAWO MY!!!
Prawidłowe żywienie jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływa na dobry stan zdrowia naszych dzieci, na ich zdolność uczenia się aktywność ruchową psychiczną a nawet zachowanie. Warzywa i owoce są źródłem cennych witamin dla młodego sportowca, powinniśmy pamiętać o tym, by często pojawiały się w żywieniu młodego sportowca. W naszym Przedszkolu Promującym Zdrowie dbamy, aby dzieci miały zawsze dostęp do porcji świeżych warzyw i owoców, szczególnie po wzmożonym wysiłku. W ostatnich dniach maja nasze przedszkolaki przygotowując się do akcji „Sprintem do maratonu” pamiętały nie tylko o odpowiednim ubiorze czy rozgrzewce, ale również o przygotowaniu odpowiedniej przekąski. Wcześniej razem z paniami przygotowały kolorowe owocowe szaszłyki, które po wyczerpujących biegach pomogły zregenerować siły. Mali maratończycy po takiej dawce witamin, już po chwili byli gotowi na nowe wyzwania sportowe.
Nasze przedszkolaki z radością świętowały Dzień Dziecka już 31 maja. Dzień obfitował w liczne atrakcje. Dzieci z Pokrzywnicy wzięły udział w zawodach sportowych, grach i zabawach z wykorzystaniem chusty animacyjnej oraz zajęciach kulinarnych poprzez pieczenie gofrów i przygotowanie owocowych szaszłyków. Przedszkolaki z Łężec malowały w plenerze farbami, brały udział w pokazie baniek mydlanych, rysowały kredą na świeżym powietrzu oraz uczestniczyły w owocowym pikniku. Każde przedszkole otrzymało jednakowe upominki w postaci książek zgodnych z zainteresowaniami dzieci oraz tablet i interaktywnego robota edukacyjnego. Zdaniem dzieci, dzień ten był wyjątkowy, pełen wrażeń, emocji, radości i zadowolenia.
Dobre maniery czyli dziecięcy savoir-vivre z akcentem na kwestie nawiązujące do zasad dobrego wychowania, oznak kultury osobistej, znajomości dobrych manier to zadanie wpisane w plan działań Przedszkola Promującego Zdrowie. Dlatego też w maju 2019 roku Publiczne Przedszkole w Pokrzywnicy przyłączyło się do akcji edukacyjnej „Akademia Dobrych Manier”. Celem akcji było propagowanie wśród dzieci w wieku przedszkolnym ogólnej wiedzy na temat zasad i umiejętności kulturalnego zachowania oraz dobrych manier, jak też powszechnie obowiązujących zwrotów grzecznościowych. W ramach akcji przeprowadzone zostały zajęcia edukacyjne z zadaniami logicznymi i plastycznymi dostosowane do wieku i kompetencji poznawczych dzieci. Przedszkolaki wyposażone zostały w tematyczne książeczki aktywności, naklejki oraz Order Mistrza Dobrych Manier, rodzice w mini – poradniki, nauczyciele zaś w pakiet materiałów dydaktycznych.
W przedszkolu ruch jest czymś naturalnym, dzieci w tym wieku nie trzeba namawiać do zabawy, skakania i biegania. Zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne w przedszkolu mają szczególne znaczenie, ponieważ związane są z wszechstronnym rozwojem dziecka. W naszym Przedszkolu Promującym Zdrowie gimnastyka nigdy nie jest nudna i wszystkie dzieci bardzo chętnie biorą w niej udział. Podczas zajęć ruchowych ćwiczymy nie tylko współpracę między sobą i poznajemy zasady gry zespołowej, ale przede wszystkim rozwijamy motorykę dużą, czyli ogólną sprawność ruchową dzieci. Nasi milusińscy chętnie biegają, skaczą, pokonują tory przeszkód, turlają się i czworakują. Zachęcamy do ćwiczenia z dziećmi na spacerze lub podczas weekendowych porządków. W końcu każdy z nas, dorosłych, ma w sobie coś z dziecka, a nasze przedszkolaki na pewno będą zachwycone, kiedy tata przeskoczy kałużę, a mama, niczym baletnica, przemaszeruje po krawężniku.
Bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu to jedno z ważnych zadań planu Przedszkola Promującego Zdrowie, szczególnie teraz w okresie zimowym. Zima obsypała śniegiem nasz przedszkolny ogród, zapraszając tym samym dzieci przedszkolne do wesołych zabaw na śniegu. Wyjście na świeże powietrze poprzedzone było pogadanką, przypomniano o właściwym ubiorze oraz uświadomiono najmłodszym o konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych i w czasie uprawiania sportów zimowych. Nadszedł czas, aby zażyć ruchu na świeżym powietrzu. Zabawy ruchowe pozwoliły dzieciom na wyzwolenie swojej energii, a biały puch na kreatywne zabawy. Dzieci lepiły bałwana, rzucały śnieżkami, budowały śniegowe figurki, brały udział w zabawach tropiących. Wesoła zabawa wywołała dużo śmiechu, radości i innych pozytywnych emocji.
|
|