Koordynatorzy ds. Promocji Zdrowia oraz pozostali nauczyciele z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Pokrzywnicy podjęli w tym roku szkolnym ogromne wyzwanie. Przeprowadzając autoewaluację zarówno w Szkole Podstawowej jak i w Przedszkolu, opracowali niezbędną dokumentację, która została przedłożona Wojewódzkiemu Koordynatorowi ds. Promocji Zdrowia, a kolejno trafiła do Warszawy.

Niezmiernie miło jest nam ogłosić, że Centralna Kapituła Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie, po wnikliwej analizie nadesłanej dokumentacji i w uznaniu dotychczasowych osiągnięć będących wynikiem wieloletniej i systematycznej pracy, podjęła decyzję o nadaniu nam Krajowego Certyfikatu Przedszkola Promującego Zdrowie. Przyznany Certyfikat ma być gwarancją, że pracujemy zgodnie z modelem przedszkola promującego zdrowie. Jesteśmy pierwszym przedszkolem w województwie
z tym tytułem.

Termin wręczenia Certyfikatów wyznacza Minister Edukacji Narodowej. Uroczystość będzie miała miejsce w Warszawie, prawdopodobnie w listopadzie lub grudniu 2018 roku.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym, także rodzicom za wypełnione ankiety i współpracę. Liczymy, że wspólnie będziemy mogli realizować główne standardy wynikające z promocji zdrowia takie jak:

  1. Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników
    i rodziców dzieci.
  2. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
  3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w co­dziennym życiu zachowań prozdrowotnych.

Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników
i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz
do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci. Tworzenie i rozwój PPZ jest długotrwałym procesem. Rozpoczyna się od przygotowania do podjęcia działań, w kolejnych latach realizowane są cykle działań składające się z czterech etapów:

  • Diagnoza - w pierwszym roku diagnoza stanu wyjściowego, w kolejnych latach diagnoza uaktualniona.
  • Planowanie działań i ich ewaluacji.
  • Działania - realizacja planu.
  • Ewaluacja wyników działań zaplanowanych na dany rok szkolny.

Uprzejmie informuję, że Centralna Kapituła Krajowego Certyfikatu Szkoła Promujacą Zdrowie, po wnikliwej analizie nadesłanej dokumentacji i w uznaniu dotychczasowych osiągnięć będących wynikiem wieloletniej i systematycznej pracy, podjęła decyzję o rekomendowaniu Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy do nadania Krajowego Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie.

Od wielu już lat ZSP w Pokrzywnicy za ważny cel swojej pracy uznaje dbałość o zdrowie uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły i społeczności lokalnej.  Realizacje tych zamierzeń ułatwia nam przynależność do sieci Szkół Promujących Zdrowie.

Główne standardy wynikające z promocji zdrowia :

  1. Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników
    i rodziców dzieci.
  2. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
  3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w co­dziennym życiu zachowań prozdrowotnych.

Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci. Tworzenie i rozwój PPZ jest długotrwałym procesem. Rozpoczyna się od przygotowania do podjęcia działań, w kolejnych latach realizowane są cykle działań składające się z czterech etapów:

  • Diagnoza - w pierwszym roku diagnoza stanu wyjściowego, w kolejnych latach diagnoza uaktualniona.
  • Planowanie działań i ich ewaluacji.
  • Działania - realizacja planu.
  • Ewaluacja wyników działań zaplanowanych na dany rok szkolny.

Ładny uśmiech mamy,

bo o ząbki nasze dbamy!

zeby_2Przedszkolaki z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy doskonale wiedzą, że o zęby należy dbać każdego dnia. Nie ma wakacji od higieny ani od wizyt u dentysty – nawet z „mleczakami”. W ramach zajęć o dbaniu o zdrowie ząbki Pani pielęgniarka pokazała dzieciom jak wygląda uzębienie człowieka na sztucznym eksponacie. Przy pomocy dużej szczotki zaprezentowała jak powinno wyglądać prawidłowe, dokładne mycie ząbków. Dzieci z uwagą przyglądały się tej prezentacji, a później same mogły spróbować umyć sztuczne zęby, co też z radością uczyniły. Zabawy było przy tym co nie miara. Nasz gość nie tylko opowiedział dzieciom o higienie jamy ustnej, ale także o tym, do czego potrzebne nam są zęby, jakie są ich rodzaje, czym różnią się od uzębienia np. dzikich kotów, dlaczego wypadają nam mleczne ząbki. Na koniec spotkania przedszkolaki podziękowały za tę tak ważną lekcję i zadeklarowały, że będą pamiętać o systematycznym myciu zębów – nie tylko w czasie pobytu w przedszkolu, ale również w swoich domach.

sniadanie_17Jak co roku 8 listopada dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy oraz oddziału w Łężcach wzięły udział w ogólnopolskiej akcji  „Śniadanie Daje Moc”. Miała ona na celu zwiększyć świadomość zdrowego odżywiania i podkreślić wartość śniadania, które jest najważniejszym posiłkiem dnia. Po zapoznaniu z 12 zasadami zdrowego odżywiania dzieci przygotowały pożywne i smaczne śniadanie, wykorzystując przyniesione z domu produkty. Dzięki niemu dzieci miały więcej energii, siły do zabawy i lepiej koncentrowały się podczas zajęć.

salatka_8Jedz warzywa i owoce - zyskasz przez to nowe moce” To hasło często było powtarzane przez dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy i Przedszkola w Łężcach, bowiem w październiku ich sale przedszkolne przepełnione były owocami i warzywami. W pierwszym tygodniu podkreślono wartość owoców w postaci szaszłyków, sałatek i kompotu. W drugim natomiast wyróżniono warzywa, dostrzegano je podczas spacerów przy ogródkach działkowych, poznawano je różnymi zmysłami oraz przygotowano z nich zdrowe i pyszne surówki, sałatki. Przedszkolaki wykorzystały owoce i warzywa w działalności plastycznej, zabawowej. Nie zabrakło również inscenizacji wiersza J. Brzechwy „Na straganie” i zabaw przy piosenkach, krótkich rymowankach czy zagadkach. Dzięki takim działaniom przedszkolaki chętniej będą sięgać po owoce i warzywa pamiętając, że są one bogatym źródłem witamin.

salatka_2W naszym przedszkolu było dziś smacznie i zdrowo. Mali kucharze przygotowali samodzielnie sałatkę owocową. Wyposażeni w fartuszki, deski i noże w ogromnym skupieniu i z niezwykłą precyzją kroili owoce.  Przyrządzanie sałatki dało dzieciom wiele satysfakcji jednocześnie uświadamiając im, jak ważną rolę pełnią witaminy w naszej diecie. Ach, co to była za uczta! Sałatka smakowała wyśmienicie – nie wiemy, czy dlatego, że owoce były pyszne, czy dlatego że sami ją przyrządziliśmy? Zajęcia te dostarczyły dzieciom wrażeń smakowych i dotykowych, a umiejętność robienia sałatek przyda się  zwłaszcza jesienią i zimą.

sniadanie_11Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas zajęć i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień! Dnia 8 listopada 2016 roku przedszkolaki i uczniowie klas I-III z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Pokrzywnicy kolejny już raz uczestniczyli w ogólnopolskiej akcji „Śniadanie daje moc”. W ramach programu przygotowali dla siebie śniadanie. Z warzyw, serów, wędlin i pieczywa powstawały pyszne i zdrowe kanapki. Wszystko po to, by nauczyć najmłodszych zasad zdrowego żywienia.

marchewki_6W październiku 2016 roku dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy z oddziałem w Łężcach z okazji "Warzywnego tygodnia" obchodziły Urodziny Marchewki. Wszystkie działania tematycznie związane były z marchewką. Nie zabrakło zabaw ruchowych ze śpiewem - urodziny marchewki, czytania wiersza J. Brzechwy "Marchewka". Wykonano także sałatkę warzywną i marchewkowe muffinki. Działania te podjęto w ramach realizowanej innowacji pedagogicznej, której celem jest kształtowanie pozytywnych postaw wobec zdrowia.

pomysl_5 4 marca 2016 roku  dzieci z przedszkola w Łężcach podjęły wielkie wyzwanie – same przygotowały  dla siebie drugie śniadanie. Na początku przypomniały sobie zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas posługiwania się przyrządami kuchennymi. Po starannym umyciu rąk, założeniu fartuszków i przygotowaniu stanowisk pracy wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci samodzielnie smarowały pieczywo, a następnie układały na kromkach wybrane przez siebie produkty. Oprócz kolorowych kanapek przygotowano także zdrową surówkę z marchewki i jabłka.  Zajęcia te miały na celu wykształcić u dzieci właściwe nawyki żywieniowe oraz higieniczne.

odzywianie_1Zajęcia miały na celu pokazanie dzieciom, jak zastąpić niezdrowe produkty żywnościowe w codziennej diecie równie smacznymi, ale wartościowymi produktami. Przedszkolaki zapoznały się z zasadami prawidłowego żywienia podczas różnorodnych działań. Po umieszczeniu w widocznym miejscu w sali plakatów, przedszkolaki zapoznawały się z „Piramidą Żywienia Przedszkolaka”. Przedstawione i omówione zostały poszczególne grupy produktów i piętra piramidy. Zorganizowane zostały różnorodne zabawy dydaktyczne i ruchowe pozwalające im przyswoić oraz utrwalić wiadomości dotyczące zdrowego odżywiania. Dzieci segregowały produkty żywnościowe na zdrowe i niezdrowe, uczyły się piosenek, rozwiązywały zagadki. W ramach prowadzonej akcji dzieci poznały także zasady prawidłowego komponowania posiłków. Wiersze i piosenki były również inspiracją do wykonania własnych piramid zdrowego żywienia. Dzieci wycinały z ulotek reklamujących produkty spożywcze dane artykuły i przyklejały je tworząc własne piramidy żywienia. Prace ozdobiły nasze przedszkole. Dzieci dowiedziały się, jak ważna jest aktywność fizyczna dla naszego zdrowia oraz picie wody niegazowanej. Realizowanej tematyce towarzyszyły różnego rodzaju zabawy sprawnościowe, zgodnie z zasadą podstawy piramidy żywienia - aktywnością fizyczną. Mamy nadzieję, że dzieci będą pamiętać o zdrowym i prawidłowym odżywaniu i będą przypominać o tym swoim rodzicom.