kanapki_9Co jeść, żeby być zdrowym? To pytanie towarzyszy nam od dłuższego czasu. Systematyczne rozmowy i zajęcia z dziećmi uświadamiają, że śniadanie jest niezbędnym posiłkiem i daje energię na cały dzień. Uczniowie klas I – III przyłączyli się do obchodów Dnia Zdrowego Śniadania. W czasie zajęć dzieci przypomniały sobie budowę piramidy zdrowia. Zwracano uwagę na aktywność fizyczną, zdrowe owoce i warzywa w diecie każdego człowieka oraz konieczność zastąpienia napojów gazowanych  wodą. Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali swoje ulubione zdrowe kanapki.

owoce_315 października na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Owoców i Warzyw. Wspomniane święto jest doskonałą okazją do tego, aby zwrócić uwagę dzieciom na rolę warzyw i owoców w naszej diecie. Uczniowie klas I – III  przypomnieli  sobie, że warzywa i owoce muszą być nieodłącznym składnikiem codziennej diety, że należy jeść 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Na stole powinny znajdować się w różnej formie - na surowo, gotowane, w formie soków, przetworów. Poznały grupy kolorystyczne owoców oraz dowiedziały się,  jakich wartości odżywczych dostarczają nam poszczególne kolory owoców i warzyw. Ponadto  uczniowie wykonali prace plastyczne przedstawiające ich ulubione owoce i warzywa. Podsumowaniem naszych działań była wspólna degustacja owoców i warzyw.

„Drzewa są po prostu piękne, potrzebują tak niewiele,
bo słońca, deszczu… a od nas szacunku.”

drzewa_411 października 2021r. uczniowie  klas I – III obchodzili  Światowy Dzień Drzewa. Dzień ten jest szczególnym  świętem dla miłośników przyrody, dlatego nasi najmłodsi uczniowie uczestniczyli w zajęciach dotyczących roli drzew w życiu człowieka. Poprzez różnorodne łamigłówki, film edukacyjny, zabawy z robotem, dzieci utrwaliły nazwy drzew, rozpoznawały ich gatunki po liściach i owocach, poznały znaczenie drzew w przyrodzie. Podczas zajęć na świeżym powietrzu dzieci w grupach tworzyły mini atlasy drzew rosnących w pobliżu szkoły.Miejmy nadzieję, że edukacja ekologiczna od najmłodszych lat pozwoli wykształcić dobre nawyki w zakresie ochrony przyrody.

skarpetka_421.03.2021r w czasie zajęć dodatkowych „Zakoduj swój świat” uczniowie klas I- III rozmawiali o Światowym Dniu Zespołu Downa. Dzieci oglądały prezentację mówiącą o dodatkowej parze chromosomów, o problemach zdrowotnych, z jakimi mogą zmagać się osoby posiadające ten dodatkowy chromosom. Uczniowie dyskutowali o sposobach zachowanie się w towarzystwie takich osób, sposobów spędzania wspólnie czasu. Na zakończenie uczniowie stwierdzili, że pomimo różnic, każdy człowiek potrzebuje akceptacji, tolerancji i  wsparcia. Symbolem wsparcia są kolorowe skarpetki. Uczniowie wykorzystując wirtualną matę do kodowania, zaprojektowali kolorowe skarpetki.

Jednym z zadań ujętych w naszym szkolnym programie Promocji Zdrowia jest Dzień Skakanki.  Uczniowie klas I – III zapoznali się z informacjami zawieszonym na gazetce szkolnej mówiącymi o pochodzeniu skakanki, sposobach jej wykorzystania. Uczniowie klasy III poznali teorię i przystąpili do ćwiczeń praktycznych. Początkowo skoki były nieporadne, jednak wraz z treningami technika uległa znacznej poprawie. Dzieciom najbardziej spodobała się forma wykorzystania długiego sznura. Uczniowie w kilka osób potrafili skakać przez kręcony sznur.  Ogromną radość wywoływało także przeciąganie liny. Każda forma ruchu jest niezwykle ważna i wpływa pozytywnie na młode organizmy. Wraz z nadejściem wiosny różnorodność wykorzystania skakanki  będzie prezentowana na świeżym powietrzu – na boisku szkolnym.

dziel_21Uczniowie klas I – III Publicznej Szkoły Podstawowej w Pokrzywnicy przystąpili w tym roku szkolnym do ogólnopolskiego programu „Dziel się uśmiechem”, który organizowany jest przez producenta bezcukrowej gumy Orbit® – firmę Mars Polska – oraz Polski Czerwony Krzyż we współpracy z Polskim Towarzystwem Stomatologicznym i Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej. Celem projektu jest edukacja dzieci w wieku szkolnym w zakresie prawidłowej higieny jamy ustnej. Uczniowie na zajęciach edukacyjnych poznali cztery kroki dbania o zęby – mycie, czyszczenie zębów i przestrzeni międzyzębowych, żucie gumy oraz wizyty w gabinecie dentystycznym. Przeprowadzili również eksperyment, ukazujący wpływ kwasu na szkliwo naszych zębów. Wykonali piękne prace plastyczne. Ponadto omówili zasady zdrowego żywienia, dowiedzieli się, co to są „puste kalorie”, sprawdzali zawartość cukru w różnych napojach. Wykonali również zdrowe kanapki. Wszyscy uczestnicy programu otrzymali od organizatorów wyjątkowe zestawy do pielęgnacji zębów, za które bardzo dziękujemy.

W roku szkolnym 2020/2021 Publiczna Szkoła Podstawowa w Pokrzywnicy po raz kolejny przystąpiła do „Programu dla szkół”, który  skierowany jest do dzieci uczęszczających regularnie do szkół podstawowych, tj. dzieci klas I-V szkół podstawowych. Celem „Programu dla szkół” jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych w ich codziennej diecie na etapie, na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz upowszechnianie zdrowej, zbilansowanej diety i wzrost świadomości społecznej w tym zakresie wśród dzieci i rodziców. Program ma również na celu propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym realizowane w szkołach podstawowych.  W I semestrze roku szkolnego 2020/2021 dzieci będą otrzymywały owoce, warzywa, soki/przeciery owocowe, mleko i produkty mleczne przez 12 wybranych tygodni. Liczba porcji otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach komponentu owocowo-warzywnego wynosi 44 w semestrze, natomiast liczba porcji w ramach komponentu mlecznego wynosi 42 w semestrze.

Od 28 września 2020r. rozpoczęły się dostawy owoców, warzyw i mleka do szkół. Uczniowie klas I – V już mogli spróbować jabłek, śliwek, rzodkiewek  oraz białego mleka.

Na podstawie informacji ARiMR opracowała koordynator Krystyna Fartuch

 

Szanowni Państwo,

uprzejmie informuję, że Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (NCEZ), które zostało utworzone w 2017 r. przez Instytut Żywności i Żywienia, udostępniło materiały do wykorzystania w realizacji treści z zakresu edukacji zdrowotnej. Na stronie internetowej Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej www.ncez.pl zamieszczone są materiały na temat żywienia dzieci i młodzieży (np. zbilansowane jadłospisy) oraz informacje o aktualnych wydarzeniach i kampaniach edukacyjnych kierowanych do rodzin i szkół. W ramach Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej we współpracy z Ministerstwem Zdrowia powstało także Centrum Dietetyczne Online (CDO), czyli bezpłatna internetowa poradnia dietetyczna, do której dostęp jest możliwy poprzez stronę internetową www.poradnia.ncez.pl Za pośrednictwem CDO każda osoba może skorzystać z profesjonalnej konsultacji dietetycznej. W konsultacjach mogą brać udział rodzice, którzy chcą zapewnić swoim dzieciom prawidłowy sposób odżywiania, zmienić niewłaściwe nawyki żywieniowe czy zastosować dietoterapię w przypadku nadwagi i otyłości. Informację o Narodowym Centrum Edukacji Żywieniowej oraz Centrum Dietetycznym Online uznajemy za ważną ze względu na problematykę, której dotyczy, jak również ze względu na umożliwienie nauczycielom realizującym treści nauczania z zakresu edukacji zdrowotnej wykorzystania udostępnionych zasobów edukacyjnych. Zadaniem szkoły jest kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym ugruntowanie wiedzy o prawidłowym odżywianiu się[1].  Realizacja tego zadania oparta jest głównie na ustalonych w podstawie programowej celach kształcenia i treściach nauczania z zakresu edukacji zdrowotnej.

Poniżej przekazujemy również linki do dokumentów:

Pismo do dyrektorów szkół w sprawie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej

Ulotka Centrum Dietetyczne Online

 

Łączę wyrazy szacunku

Alina Teresa Sarnecka

Dyrektor
Departament Podręczników, Programów i Innowacji

smacznie_1

W Publicznej Szkole Podstawowej w Pokrzywnicy od wielu lat promowany jest zdrowy styl życia. Jednym z jego aspektów jest właściwe odżywianie się. Prowadzone są działania, aby u uczniów wyrabiać nawyki zdrowego jedzenia. 27 listopada 2019 roku przeprowadzono akcję „Wspólne drugie śniadanie”. Jest to ważny temat, ponieważ drugie śniadanie to ważny posiłek. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji. Wszyscy przynieśli do szkoły produkty niezbędne do przygotowania tego posiłku: pełnoziarniste pieczywo, wędliny, biały ser, jajka, masło, warzywa: szczypiorek, sałatę, pomidory, ogórki, paprykę. Są niezwykle ważne, bo zawierają niezbędne dla zdrowia witaminy i sole mineralne. Na stołach pojawiły się zdrowe, kolorowe, estetycznie przygotowane przekąski. Okazało się, że były także bardzo smaczne. Wszyscy razem, z apetytem, spożyli własnoręcznie zrobione śniadanie. Mamy nadzieję, że zdobytą w praktycznym działaniu wiedzę, przekażą swoim rodzicom. Chcielibyśmy, aby dzieci i młodzież stali się bardziej samodzielni i potrafili przygotować prosty posiłek dla swoich bliskich.

salatki_5W roku szkolnym 2019/2020 uczniowie klas I – V Publicznej Szkoły Podstawowej w Pokrzywnicy przystąpili do „Programu dla szkół”, w ramach którego otrzymują porcje owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych. Oprócz dostaw produktów dzieci uczestniczą również w działaniach edukacyjnych mających na celu ukształtowanie nawyków żywieniowych. 15 października 2019r. dzieci z klas I – III przygotowały pyszne i zdrowe  sałatki owocowe. Każde dziecko przyniosło swoje ulubione owoce, następnie z pomocą Pań obierało i dokładnie kroiło. Po wymieszaniu nastąpiła najprzyjemniejsza część pracy – degustacja. Przyrządzenie sałatki dało uczniom wiele satysfakcji. Jednocześnie uświadomili oni sobie, jak  ważną rolę odgrywają witaminy we właściwym funkcjonowaniu organizmu oraz jak ważne jest codzienne spożywanie warzyw i owoców. Sałatki smakowały wyśmienicie!

kanapki_31 kwietnia 2019 roku uczniowie klas I-III Publicznej Szkoły Podstawowej w Pokrzywnicy samodzielnie wykonali kanapki na przerwę śniadaniową na temat: ,,ŚMIESZNE I ZDROWE KANAPKI KOLOROWE. W tym dniu uczniowie przynieśli do szkoły potrzebne produkty. Można śmiało powiedzieć, że zadanie wykonały doskonale. Kanapki nie tylko były smaczne i zdrowe, ale także śmiesznie i pięknie ozdobione oraz pełne witamin. Pamiętać należy, że najlepiej smakują kanapki wykonane własnoręcznie, gdyż największe niejadki zjadały swoją porcję z apetytem.  W ten sposób dzieci uczyły się  czym jest kultura spożywania posiłków i higiena ich przygotowywania, rozwijali kreatywność i  wyobraźnię. Celem akcji przygotowanej przez Mały Samorząd Uczniowski pod kierunkiem pani Teresy Kosydor było kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych już od najmłodszych lat. Wcześniej odbyły się pogadanki o zasadach zdrowego odżywiania, m.in. o tym jak komponować posiłki, jak łączyć smaki,  jakie produkty należy jeść, żeby być zdrowym, dlaczego musimy się zdrowo odżywiać i jeść śniadanie?

 

Więcej artykułów…