Z kalendarza

Dzisiaj jest
Czwartek
24 maja 2018
Imieniny obchodzą
Cieszysława, Estera, Jan, Joanna, Maria, Mokij, Wincenty, Zuzanna, Zula
Do końca roku zostało
222 dni

owoce_24 W naszej placówce dużą uwagę przywiązujemy do zdrowego żywienia. Przedszkolaki uczymy odróżniać zdrowe produkty od niezdrowych. Pokazujemy, jak zastąpić niezdrowe produkty żywnościowe w codziennej diecie równie smacznymi, ale wartościowymi produktami. Realizując Program Przedszkole Promujące Zdrowie sporo uwagi poświęcamy warzywom i owocom, a także ich znaczeniu w diecie przedszkolaka. Warzywa i owoce to ważny element zdrowej, zbilansowanej diety, zarówno jako część głównego posiłku, jak i w formie przekąsek. Są źródłem witamin, minerałów i błonnika, a także węglowodanów zapewniających. Badania wykazały, że spożywanie dużej ilości warzyw i owoców wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem występowania chorób przewlekłych, zwłaszcza chorób układu sercowo - naczyniowego, a także cukrzycy typu 2 oraz pewnych rodzajów raka (m.in. raka jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, żołądka i płuc). Nawyki żywieniowe nabyte w dzieciństwie mają odzwierciedlenie dla rodzaju i jakości wybieranych produktów w wieku dorosłym. Im wcześniej dzieci są przyzwyczajane do jedzenia warzyw i owoców, tym większe jest prawdopodobieństwo, że będą po nie sięgać później. Dlatego codziennym rytuałem stał się zwyczaj spożywania owoców po śniadaniu. Każdego dnia wychowankowie Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy i oddziału przedszkolnego w Łężcach po śniadaniu domagają się swojej porcji owoców, a przygotowane jabłuszka, gruszki, winogrona lub inne owocowe smakołyki w mgnieniu oka zmykają z talerzy dzieci.

zabawy_18Wiosna zawitała na dobre, a pogoda pozwala nam zdecydowanie na częstsze aktywności na świeżym powietrzu. Zabawy „pod chmurką” dostarczają przedszkolakom wiele radości, ale przede wszystkim pozytywnie wpływają na ich zdrowie. Taki rodzaj aktywności pobudza do pracy układ krążenia i wzmacnia odporność. W czasie zabawy pracują wszystkie mięśnie i układ kostno – stawowy, a to jak wiadomo jest niezwykle istotne dla rosnącego przedszkolaka. Zabawy ruchowe są ważnym elementem wychowania. Dzieci kształtują zręczność, zwinność, wytrzymałość i siłę. Najważniejszą jednak zaletą zabawy na świeżym powietrzu jest produkcja hormonów szczęścia, które powstają na skutek dotlenienia mózgu. Pobyt na dworze sprawi, że dziecko będzie radosne i zrelaksowane. Nasza placówka realizując program Przedszkole Promujące Zdrowie kładzie szczególny nacisk na zdrowy tryb życia.  Zatem korzystając ze sprzyjającej aury dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy oraz oddziału przedszkolnego w Łężcach zamieniły zabawę w salach na relaks na świeżym powietrzu. Zabawa w piaskownicy, skakanie na skakankach, gra w piłkę, wspólne zabawy i spacery to doskonała okazja, aby dzieci realizowały swoje pomysły, szukały nowych rozwiązań i nabywały pewnych umiejętności. Pamiętajmy, że osobisty przykład do aktywnego spędzania wolnego czasu stanowi dla dzieci szansę na rozwój kultury fizycznej, a w przyszłości wzór do naśladowania. Dlatego zachęcajmy pociechy, aby jak najwięcej czasu spędzały „pod chmurką” również po powrocie z przedszkola. Przypomnijmy sobie „klasyki” dzieciństwa takie jak: „Ciucibabka”, „Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy”, „klasy” czy gra w chowanego i pokażmy jak wspaniale kiedyś spędzaliśmy wolny czas, bez dostępu do komputera czy tabletu.

gimnastyka_3Zajęcia gimnastyczne z udziałem dzieci przedszkolnych organizowane są systematycznie w ciągu całego roku. Odbywają się one nie tylko w sali ćwiczeń, ale coraz częściej na świeżym powietrzu. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych są odpowiednio dobierane do wieku oraz predyspozycji dzieci. Połączone są zazwyczaj z zabawami skocznymi, bieżnymi, kształtującymi postawę ciała, orientacyjno – porządkowymi, ruchowo – naśladowczymi, rzutnymi, z elementami toczenia, równowagi, szybką reakcją na sygnał. Podczas zajęć dzieci przedszkolne chętnie korzystają z dostępnego sprzętu sportowego. Zajęcia gimnastyczne, zabawy ruchowe czy ćwiczenia poranne odgrywają w życiu dziecka ważną rolę, gdyż pozwalają zachować prawidłową postawę ciała,  wzmacniają odporność oraz doskonalą sprawność  fizyczną.

 

planeta_3W ramach Programu Promocji Zdrowia w połowie kwietnia 2018 roku dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy oraz oddziału w Łężcach realizowały temat kompleksowy pod hasłem „Dbamy o Ziemię”.

W ramach zajęć przedszkolaki:

  • poszerzyły swoje wiadomości z zakresu ochrony przyrody,
  • poznały zagrożenia dla środowiska przyrod­niczego,
  • wzięły udział w projekcji bajek edukacyjnych o tematyce ekologicznej,
  • ułożyły  Kodeks Małego Ekologa,
  • wysłuchały wierszy, opowiadań o planecie Ziemi,
  • omówiły zagadnienia związane z segregacją odpadów, wyjaśniły pojęcie recyklingu.
  • utrwaliły podstawowe sposoby dotyczące zapobiegania zanieczyszczeniom środowiska,
  • wzięły udział w zabawach, zajęciach plastycznych oraz konkursie wiedzy ekologicznej,
  • śpiewały piosenki i powtarzały hasła ekologiczne,
  • uczestniczyły w zbiórce plastikowych nakrętek oraz zużytych baterii.

Podjęte działania miały zbliżyć dzieci do świata przyrody oraz rozbudzić w nich świadomość ekologiczną.

pilka_2Doskonale wiemy, że dzieci uwielbiają ruch - ich chęć do zdobywania przestrzeni i aktywnej zabawy jest ogromna, dlatego przedszkolaki z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy rozpoczęły sezon sportowy pod okiem Pana Mateusza Flegla. Podczas zajęć dzieci będą się wspinać, turlać, kopać, kręcić, skakać i biegać. Spotkania odbywają się na sali gimnastycznej jak i na świeżym powietrzu (co jest doskonałym treningiem dla odporności). Pan Mateusz poprzez sport będzie kształtował w naszych dzieciach wytrwałość, pokorę a po świetnej zabawie jaką jest ruch na pewno maluchy będą wyciszone i będą się dobrze czuły. Ważnym aspektem jest również element rywalizacji. Zasada fair play nauczy dbanie o własne dobro jak i przeciwnika. Pamiętajmy, aby o aktywność fizyczną troszczyć się codziennie, spontanicznie - nie tylko w formie zorganizowanej. Niech to będą szaleństwa na placu zabaw, wspinanie się na plecy taty, gonienie za piłką z rodzeństwem itp. a korzyści z tego będą ogromne.

zeby_1Dnia 21 marca 2018 roku gościliśmy w naszym przedszkolu panią pielęgniarkę, która przygotowała dla nas pogadankę na temat higieny jamy ustnej oraz prawidłowego mycia zębów. Dzieci dowiedziały się, w jaki sposób i jak często należy myć zęby, aby były piękne i zdrowe. Pani Weronika wspomniała o leczeniu zębów mlecznych i znaczeniu fluoryzacji. Zachęcała również dzieci do wizyt u stomatologa. Przedszkolaki zobaczyły pokazową szczękę i na jej przykładzie uczyły się prawidłowego szczotkowania. Wszystkie wskazówki pani pielęgniarki zostaną wykorzystane przez dzieci podczas codziennej higieny jamy ustnej.

Koordynatorzy ds. Promocji Zdrowia oraz pozostali nauczyciele z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Pokrzywnicy podjęli w tym roku szkolnym ogromne wyzwanie. Przeprowadzając autoewaluację zarówno w Szkole Podstawowej jak i w Przedszkolu, opracowali niezbędną dokumentację, która została przedłożona Wojewódzkiemu Koordynatorowi ds. Promocji Zdrowia, a kolejno trafiła do Warszawy.

Niezmiernie miło jest nam ogłosić, że Centralna Kapituła Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie, po wnikliwej analizie nadesłanej dokumentacji i w uznaniu dotychczasowych osiągnięć będących wynikiem wieloletniej i systematycznej pracy, podjęła decyzję o nadaniu nam Krajowego Certyfikatu Przedszkola Promującego Zdrowie. Przyznany Certyfikat ma być gwarancją, że pracujemy zgodnie z modelem przedszkola promującego zdrowie. Jesteśmy pierwszym przedszkolem w województwie
z tym tytułem.

Termin wręczenia Certyfikatów wyznacza Minister Edukacji Narodowej. Uroczystość będzie miała miejsce w Warszawie, prawdopodobnie w listopadzie lub grudniu 2018 roku.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym, także rodzicom za wypełnione ankiety i współpracę. Liczymy, że wspólnie będziemy mogli realizować główne standardy wynikające z promocji zdrowia takie jak:

  1. Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników
    i rodziców dzieci.
  2. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
  3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w co­dziennym życiu zachowań prozdrowotnych.

Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników
i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz
do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci. Tworzenie i rozwój PPZ jest długotrwałym procesem. Rozpoczyna się od przygotowania do podjęcia działań, w kolejnych latach realizowane są cykle działań składające się z czterech etapów:

  • Diagnoza - w pierwszym roku diagnoza stanu wyjściowego, w kolejnych latach diagnoza uaktualniona.
  • Planowanie działań i ich ewaluacji.
  • Działania - realizacja planu.
  • Ewaluacja wyników działań zaplanowanych na dany rok szkolny.

Uprzejmie informuję, że Centralna Kapituła Krajowego Certyfikatu Szkoła Promujacą Zdrowie, po wnikliwej analizie nadesłanej dokumentacji i w uznaniu dotychczasowych osiągnięć będących wynikiem wieloletniej i systematycznej pracy, podjęła decyzję o rekomendowaniu Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy do nadania Krajowego Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie.

Od wielu już lat ZSP w Pokrzywnicy za ważny cel swojej pracy uznaje dbałość o zdrowie uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły i społeczności lokalnej.  Realizacje tych zamierzeń ułatwia nam przynależność do sieci Szkół Promujących Zdrowie.

Główne standardy wynikające z promocji zdrowia :

  1. Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników
    i rodziców dzieci.
  2. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
  3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w co­dziennym życiu zachowań prozdrowotnych.

Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci. Tworzenie i rozwój PPZ jest długotrwałym procesem. Rozpoczyna się od przygotowania do podjęcia działań, w kolejnych latach realizowane są cykle działań składające się z czterech etapów:

  • Diagnoza - w pierwszym roku diagnoza stanu wyjściowego, w kolejnych latach diagnoza uaktualniona.
  • Planowanie działań i ich ewaluacji.
  • Działania - realizacja planu.
  • Ewaluacja wyników działań zaplanowanych na dany rok szkolny.

sniadanie_17Jak co roku 8 listopada dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy oraz oddziału w Łężcach wzięły udział w ogólnopolskiej akcji  „Śniadanie Daje Moc”. Miała ona na celu zwiększyć świadomość zdrowego odżywiania i podkreślić wartość śniadania, które jest najważniejszym posiłkiem dnia. Po zapoznaniu z 12 zasadami zdrowego odżywiania dzieci przygotowały pożywne i smaczne śniadanie, wykorzystując przyniesione z domu produkty. Dzięki niemu dzieci miały więcej energii, siły do zabawy i lepiej koncentrowały się podczas zajęć.

salatka_8Jedz warzywa i owoce - zyskasz przez to nowe moce” To hasło często było powtarzane przez dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy i Przedszkola w Łężcach, bowiem w październiku ich sale przedszkolne przepełnione były owocami i warzywami. W pierwszym tygodniu podkreślono wartość owoców w postaci szaszłyków, sałatek i kompotu. W drugim natomiast wyróżniono warzywa, dostrzegano je podczas spacerów przy ogródkach działkowych, poznawano je różnymi zmysłami oraz przygotowano z nich zdrowe i pyszne surówki, sałatki. Przedszkolaki wykorzystały owoce i warzywa w działalności plastycznej, zabawowej. Nie zabrakło również inscenizacji wiersza J. Brzechwy „Na straganie” i zabaw przy piosenkach, krótkich rymowankach czy zagadkach. Dzięki takim działaniom przedszkolaki chętniej będą sięgać po owoce i warzywa pamiętając, że są one bogatym źródłem witamin.

salatka_2W naszym przedszkolu było dziś smacznie i zdrowo. Mali kucharze przygotowali samodzielnie sałatkę owocową. Wyposażeni w fartuszki, deski i noże w ogromnym skupieniu i z niezwykłą precyzją kroili owoce.  Przyrządzanie sałatki dało dzieciom wiele satysfakcji jednocześnie uświadamiając im, jak ważną rolę pełnią witaminy w naszej diecie. Ach, co to była za uczta! Sałatka smakowała wyśmienicie – nie wiemy, czy dlatego, że owoce były pyszne, czy dlatego że sami ją przyrządziliśmy? Zajęcia te dostarczyły dzieciom wrażeń smakowych i dotykowych, a umiejętność robienia sałatek przyda się  zwłaszcza jesienią i zimą.

Więcej artykułów…

Najnowsze zdjęcia