Z kalendarza

Dzisiaj jest
Sobota
23 marca 2019
Imieniny obchodzą
Eberhard, Feliks, Katarzyna, Kondrat, Oktawian, Pelagia, Pelagiusz, Piotr, Zbysław
Do końca roku zostało
284 dni

Logowanie



Obecni na stronie

  • [Bot]
  • [Google]
Teraz online:
  • Gości: 3
  • Robotów: 2

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj1692
mod_vvisit_counterWczoraj2670
mod_vvisit_counterW tygodniu14017
mod_vvisit_counterW miesiącu54314
mod_vvisit_counterOgółem2400950

Twoje IP: 54.82.99.169
,

Do wakacji

Miłej nauki :)

W dniu 05. 12 2018 r. uczniowie klas IV - VII  ZSP w Pokrzywnicy odwiedzili Regionalne Centrum Nauki i Eksperymentu w Opolu, aby uczyć się w pracowniach eksperymentalno  -  doświadczalnych „Zaczarowanego Świata”. Poznając różne pracownie, uczestnicy odkrywali tajniki fascynującego świata nauki i techniki. Zajęcia prowadzili animatorzy, którzy objaśniali zjawiska, pomagali odkryć zależności, stawiali pytania, pobudzali uczniów do wyrażania własnych pomysłów kierując się zasadą „zobacz – dotknij – zrozum”. Na miejscu uczniowie podzielili się na trzy grupy. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się doświadczenia z cieczą nienewtonowską, która zachowywała się różnie pod wpływem przyłożonego naprężenia. Obserwowali ją w spoczynku, bez działającej na nią żadnej siły lub gdy dostarczono jej jakąś energię. Substancja ta przypominała zachowywaniem ciało stałe, odkształcając się lub pękając, albo stawała się płynna jak ciecz. Zabawa była super, choć trochę brudząca. Uczniowie rozwijali wyobraźnię, zmysł przestrzenny, zdolności konstrukcyjne, umiejętność planowania oraz koordynacji tworząc budowle architektoniczne z udziałem klocków Maple. Zbudowali ogród, kościół i wieżę, która była wyższa od najmniejszego ucznia w grupie. Nie było to takie łatwe, niejedna ściana się przewróciła. Uczniowie przeprowadzili interesujące obserwacje. Przeprowadzili doświadczenia z wodą. Badali zjawiska fizyczne tj. napięcie powierzchniowe występujące na styku powierzchni cieczy z ciałem stałym lub inną cieczą, gęstości cieczy niemieszających się, zależność gęstości ciał od temperatury. Mieli okazję przeprowadzić doświadczenia, oczywiście przy pomocy instruktora. Przekonali się, że fizyka towarzyszy im w każdej chwili życia. Bardzo ciekawe „lekcje” odbywały się w pracowni MATHEMETRUM. To tajemnicze miejsce, gdzie matematyka staje się zabawą a liczby są kluczem do odpowiedzi. Uczniowie uczyli się szyfrowania wiadomości różnymi metodami, wysyłania informacji czytelnej tylko dla wybranych. Poznali jaka jest przydatność szyfrowania. Matematyczna przygoda rozpoczęła się od łamania szyfrów i kodowania wiadomości za pomocą szyfru o nazwie „Czekoladka”, a zakończyła otwarciem sejfu. Rozwiązanie jednego zadania pociągało za sobą kolejne. Uczestnicy przekonali się, że matematyczne pomiary i obliczenia mogą być ciekawe i dostarczyć wielu emocji. Rozwijali intuicję matematyczną, umiejętności logicznego myślenia i wyzwalali twórczą aktywność. Nie było szarości i nudy. Zakończyły się niecodzienne zajęcia z instruktorami, którzy z pasją pomogli poznać fascynujący świat nauki i techniki. Pozostały jednak  niezapomniane wrażenia i zdobyta wiedza. Wszyscy uczniowie, zgodnie stwierdzili, że bardzo wiele się nauczyli. Potwierdzili zasadę, że: „Zabawa jest nauką, a nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki.”