Zaplanowane zadania
|
Sposoby realizacji zaplanowanych zadań
|
1. Dbanie o bezpieczeństwo w domu, przedszkolu, na ulicy.
|
- akcje: „WyRaźni na drodze”, „Bezpieczny patrol” (PCK),
- spotkanie z policjantem (bezpieczeństwo na drodze, bezpieczne spędzanie ferii zimowych, zabaw na śniegu),
- pogadanki,
- przestrzeganie regulaminu przedszkolnego oraz stałego rytmu dnia,
- bezpieczne zabawy w przedszkolu, na placu zabaw i boisku wielofunkcyjnym,
- zajęcia z pokazaniem jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę,
- codzienne spacery z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,
- poznanie znaków drogowych w swojej miejscowości
i wykonanie prac plastycznych – znaki drogowe,
- udział w konkursie plastycznym „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”,
- poznanie ważnych numerów alarmowych,
- aktywny udział rodziców w funkcjonowaniu Przedszkola Promującego Zdrowie.
|
2. Zdrowe żywienie dziecka w wieku przedszkolnym, zapobieganie nadwadze i otyłości, znaczenie spożywanych posiłków.
|
- udział w akcjach: „Podziel się życiem”, „Sprintem
do maratonu”, „Podziel się owocem”, „Śniadanie daje moc” (akcja ogólnopolska), „Śniadanie wielkanocne”,
- realizacja projektu edukacyjnego „Smacznie i zdrowo”,
- pogadanki nawiązujące do omawianej tematyki,
- wspólne przygotowanie piramidy żywieniowej, wykorzystując wycinki z gazet oraz zapoznanie się z nią,
- spożywanie owoców i warzyw podczas pobytu
w przedszkolu,
- wykonanie sałatki owocowej, warzywnej,
- zorganizowanie ekspozycji warzyw i owoców, poznawanie ich różnymi zmysłami,
- zakładanie hodowli nowalijek,
- rozmowy z rodzicami o unikaniu nagradzania słodyczami dzieci i zastąpieniu ewentualnego słodkiego poczęstunku podczas imprez przedszkolnych, zdrowymi przekąskami
- spotkanie dzieci z dietetykiem, pielęgniarką,
- przygotowanie informacji na gazetkę ścienną oraz
do gazetki „Figielek” dla rodzin dzieci,
- rozdanie ulotek informacyjnych nt. zdrowego trybu życia.
|
3. Wspólne przygotowanie śniadania – akcja „Śniadanie daje moc”.
|
- przygotowanie w zespołach kanapek, twarogu, szaszłyków owocowych i częstowanie kolegów i koleżanek,
- informowanie o akcji w kąciku dla rodziców w gazetce „Figielek”.
|
4. Nauka życia w zgodzie z naturą.
|
- przygotowanie „Ptasiej stołówki” - wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt poprzez przygotowanie ptasiej spiżarni dokarmianie ptaków w czasie zimy, gromadzenie i klasyfikacja pokarmu dla zwierząt, ważenie, wykonanie karmników, obserwacja zachowania ptaków,
- wycieczka do lasu i spotkanie z leśniczym,
- wyjścia do lasu, ogrodu, na pole, łąkę – obserwacja przyrody,
- projekt edukacyjny „Tajemnice lasu”,
- spędzanie czasu na świeżym powietrzu o każdej porze roku,
- założenie hodowli nowalijek,
- udział w akcji „Kubusiowi przyjaciele natury”,
- projekt „Tydzień kreatywności” (konkurs na ekologiczną zabawkę, nauka segregacji odpadów i możliwości ich wtórnego wykorzystania, tworzenie zabawek i zabawa nimi),
- spotkanie z pracownikami Zakładu Komunalnego połączone z pokazem procesu segregacji i odbioru odpadów,
- wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego
w Raszowej, poznanie hodowli alpak.
- artykuły w gazetce i na stronie internetowej,
- zbiórka surowców wtórnych (puszki aluminiowe, makulatura, baterie, plastikowe nakrętki, elektrośmieci)
w ramach konkursu „Segreguj.pl” organizowanego przez Związek Międzygminny „Czysty Region”.
|
5. Dbanie o higienę osobistą i higienę pracy/ zdrowie psychiczne.
|
- dzieci codziennie dbały o higienę jamy ustnej po każdym posiłku,
- kilkakrotnie w ciągu dnia myły ręce,
- spotkanie z pielęgniarką i pokaz właściwego mycia zębów,
- zachęcanie dzieci do systematycznych wizyt
u stomatologa,
- dostosowanie ubioru do warunków atmosferycznych,
- akcje: „Dzień życzliwości”, „Dzień kropki”, „Dzień uśmiechu”, „Dzień kolorowej skarpetki”,
- rozwiązywanie na bieżąco konfliktów, problemów na linii dziecko – nauczyciel – rodzic,
- rozwiązywanie konfliktów między dziećmi – pogadanki, rozmowy indywidualne,
- przestrzeganie stałego rytmu dnia w przedszkolu,
- informowanie rodziców o planowanych wydarzeniach
w przedszkolu (informacje także na gazetce ściennej, „Ważne daty”),
- prelekcja dla rodziców o gotowości szkolnej, w tym
o dojrzałości emocjonalnej dziecka, zajęcia pokazowe,
- spotkanie z psychologiem szkolnym.
|
6. Utrzymanie prawidłowej postawy ciała.
|
- codzienne ćwiczenia poranne w przedszkolu,
- ćwiczenia gimnastyczne, zabawy ruchowe, spacery,
- pogadanki na temat prawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku, na zajęciach,
- mierzenie dzieci w celu doboru odpowiedniej wysokości krzesełka i stolika.
|
7. Dbanie o naszą planetę – Ziemię.
|
- wykonanie rysunku o tematyce ekologicznej,
- udział w przedszkolnym konkursie na zabawkę ekologiczną,
- dbanie o planetę poprzez utrzymanie jej w czystości
i segregowanie śmieci,
- zbiórka odpadów (elektrośmieci, makulatura, nakrętki, puszki),
- prowadzenie zajęć propagujących konieczność dbania
o środowisko przyrodnicze,
- opracowanie i realizacja projektu edukacyjnego „Tydzień kreatywności”,
- zorganizowanie zajęć pokazowych dla rodziców
o tematyce wiosennej,
- artykuły na stronę internetową i do gazetki „Figielek”,
|
8. Wprowadzenie do krainy uczuć i emocji, zgromadzenie materiałów i publikacji dotyczących zdrowia, wychowania dla rodzin dzieci.
|
- ćwiczenia i zabawy integrujące grupę,
- obserwacja twarzy podczas różnych emocji,
- „Podróż do krainy: złości, radości, smutku, strachu” - zabawa dramowa,
- zabawa z kostką uczuć,
- rozpoznawanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych,
- rozwiązywanie konfliktów między dziećmi – pogadanki, rozmowy indywidualne,
- przestrzeganie stałego rytmu dnia i regulaminu
w przedszkolu,
- prelekcja dla rodziców o dojrzałości emocjonalnej dziecka,
- udział w akcjach: „Dzień życzliwości”, „Dzień kropki”, „Dzień uśmiechu”, „Dzień kolorowej skarpetki” oraz programie „Akademia dobrych manier”,
|
9. Podkreślenie ważnej roli jaką pełni Sport w naszym życiu – „Sport to zdrowie!”
|
- udział dzieci w Ogólnopolskim Maratonie Przedszkolaków „Sprintem do maratonu”, oraz w Międzyprzedszkolnym Turnieju Sportowym „Lubimy się bawić” w Reńskiej Wsi,
- uczestniczenie w zajęciach ruchowych, w zabawach
i grach w ogrodzie przedszkolnym, na boisku wielofunkcyjnym, w sali gimnastycznej,
- ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe,
- aktywny udział w Festynie Rodzinnym połączonym
z otwarciem nowego boiska wielofunkcyjnego.
|