Mijający rok przedszkolny 2018/2019 upłynął pod hasłem Przedszkola Promującego Zdrowie – dzięki otrzymanemu wyróżnieniu Ministerstwa Edukacji. Certyfikat zobowiązał nas wszystkich – rodziców, dzieci, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych do dbania o siebie nawzajem i o własne zdrowie. Gdy staraliśmy się o to niemałe wyróżnienie przeprowadzaliśmy autoewaluację. Wyniki ankiet skłoniły do opracowania planu działań na rok szkolny 2018/2019, w którym uwzględniono i szczególną uwagę zwrócono na zachęcanie do prowadzenia zdrowego trybu życia. Nie oznacza to tylko zdrową dietę czy uprawianie sportu, ale także dbanie o nasz komfort psychiczny, zdrowe relacje na linii dziecko – nauczyciel – rodzic, prawidłowe wyrażanie emocji przez dzieci i umiejętność ich nazywania, radzenia sobie z nimi. Pracowaliśmy nad poprawą naszych wspólnych relacji, by zarówno Wam – Drodzy Rodzice – jak i Waszym pociechom, Przedszkole podobało się jeszcze bardziej. Staraliśmy się usprawnić przepływ informacji, abyście na bieżąco i w miarę możliwości jak najszybciej mogli zostać poinformowani o planowanych wydarzeniach przedszkolnych. Dlatego też odświeżyliśmy formę naszej dotychczasowej gazetki „Figielek”, staramy się na bieżąco uaktualniać informacje na stronie internetowej, wprowadziliśmy informacje o życiu przedszkolnym na gazetkę ścienną. Z wyprzedzeniem informowaliśmy o ważnych datach

w poszczególnych miesiącach oraz prowadziliśmy szereg innych zadań i aktywności, które obrazuje poniższa tabela.

Zaplanowane zadania

Sposoby realizacji zaplanowanych zadań

1. Dbanie o bezpieczeństwo
w domu, przedszkolu, na ulicy.

  • akcje: „WyRaźni na drodze”, „Bezpieczny patrol” (PCK),
  • spotkanie z policjantem (bezpieczeństwo na drodze, bezpieczne spędzanie ferii zimowych, zabaw na śniegu),
  • pogadanki,
  • przestrzeganie regulaminu przedszkolnego oraz stałego rytmu dnia,
  • bezpieczne zabawy w przedszkolu, na placu zabaw i boisku wielofunkcyjnym,
  • zajęcia z pokazaniem jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę,
  • codzienne spacery z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,
  • poznanie znaków drogowych w swojej miejscowości
    i wykonanie prac plastycznych – znaki drogowe,
  • udział w konkursie plastycznym „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”,
  • poznanie ważnych numerów alarmowych,
  • aktywny udział rodziców w funkcjonowaniu Przedszkola Promującego Zdrowie.

 

2. Zdrowe żywienie dziecka
w wieku przedszkolnym, zapobieganie nadwadze
i otyłości, znaczenie spożywanych posiłków.

 

 



  • udział w akcjach: „Podziel się życiem”, „Sprintem
    do maratonu”, „Podziel się owocem”, „Śniadanie daje moc” (akcja ogólnopolska), „Śniadanie wielkanocne”,
  • realizacja projektu edukacyjnego „Smacznie i zdrowo”,
  • pogadanki nawiązujące do omawianej tematyki,
  • wspólne przygotowanie piramidy żywieniowej, wykorzystując wycinki z gazet oraz zapoznanie się z nią,
  • spożywanie owoców i warzyw podczas pobytu
    w przedszkolu,
  • wykonanie sałatki owocowej, warzywnej,
  • zorganizowanie ekspozycji warzyw i owoców, poznawanie ich różnymi zmysłami,
  • zakładanie hodowli nowalijek,
  • rozmowy z rodzicami o unikaniu nagradzania słodyczami dzieci i zastąpieniu ewentualnego słodkiego poczęstunku podczas imprez przedszkolnych, zdrowymi przekąskami
  • spotkanie dzieci z dietetykiem, pielęgniarką,
  • przygotowanie informacji na gazetkę ścienną oraz
    do gazetki „Figielek” dla rodzin dzieci,
  • rozdanie ulotek informacyjnych nt. zdrowego trybu życia.

 

3. Wspólne przygotowanie śniadania – akcja „Śniadanie daje moc”.

 

  • przygotowanie w zespołach kanapek, twarogu, szaszłyków owocowych i częstowanie kolegów i koleżanek,
  • informowanie o akcji w kąciku dla rodziców w gazetce „Figielek”.

 

4. Nauka życia w zgodzie
z naturą.

  • przygotowanie „Ptasiej stołówki” - wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt poprzez przygotowanie ptasiej spiżarni dokarmianie ptaków w czasie zimy, gromadzenie i klasyfikacja pokarmu dla zwierząt, ważenie, wykonanie karmników, obserwacja zachowania ptaków,
  • wycieczka do lasu i spotkanie z leśniczym,
  • wyjścia do lasu, ogrodu, na pole, łąkę – obserwacja przyrody,
  • projekt edukacyjny „Tajemnice lasu”,
  • spędzanie czasu na świeżym powietrzu o każdej porze roku,
  • założenie hodowli nowalijek,
  • udział w akcji „Kubusiowi przyjaciele natury”,
  • projekt „Tydzień kreatywności” (konkurs na ekologiczną zabawkę, nauka segregacji odpadów i możliwości ich wtórnego wykorzystania, tworzenie zabawek i zabawa nimi),
  • spotkanie z pracownikami Zakładu Komunalnego połączone z pokazem procesu segregacji i odbioru odpadów,
  • wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego
    w Raszowej, poznanie hodowli alpak.
  • artykuły w gazetce i na stronie internetowej,
  • zbiórka surowców wtórnych (puszki aluminiowe, makulatura, baterie, plastikowe nakrętki, elektrośmieci)
    w ramach konkursu „Segreguj.pl” organizowanego przez Związek Międzygminny „Czysty Region”.

 

5. Dbanie o higienę osobistą
i higienę pracy/ zdrowie psychiczne.

 

  • dzieci codziennie dbały o higienę jamy ustnej po każdym posiłku,
  • kilkakrotnie w ciągu dnia myły ręce,
  • spotkanie z pielęgniarką i pokaz właściwego mycia zębów,
  • zachęcanie dzieci do systematycznych wizyt
    u stomatologa,
  • dostosowanie ubioru do warunków atmosferycznych,
  • akcje: „Dzień życzliwości”, „Dzień kropki”, „Dzień uśmiechu”, „Dzień kolorowej skarpetki”,
  • rozwiązywanie na bieżąco konfliktów, problemów na linii dziecko – nauczyciel – rodzic,
  • rozwiązywanie konfliktów między dziećmi – pogadanki, rozmowy indywidualne,
  • przestrzeganie stałego rytmu dnia w przedszkolu,
  • informowanie rodziców o planowanych wydarzeniach
    w przedszkolu (informacje także na gazetce ściennej, „Ważne daty”),
  • prelekcja dla rodziców o gotowości szkolnej, w tym
    o dojrzałości emocjonalnej dziecka, zajęcia pokazowe,
  • spotkanie z psychologiem szkolnym.

6. Utrzymanie prawidłowej postawy ciała.

  • codzienne ćwiczenia poranne w przedszkolu,
  • ćwiczenia gimnastyczne, zabawy ruchowe, spacery,
  • pogadanki na temat prawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku, na zajęciach,
  • mierzenie dzieci w celu doboru odpowiedniej wysokości krzesełka i stolika.

 

7. Dbanie o naszą planetę – Ziemię.

 

  • wykonanie rysunku o tematyce ekologicznej,
  • udział w przedszkolnym konkursie na zabawkę ekologiczną,
  • dbanie o planetę poprzez utrzymanie jej w czystości
    i segregowanie śmieci,
  • zbiórka odpadów (elektrośmieci, makulatura, nakrętki, puszki),
  • prowadzenie zajęć propagujących konieczność dbania
    o środowisko przyrodnicze,
  • opracowanie i realizacja projektu edukacyjnego „Tydzień kreatywności”,
  • zorganizowanie zajęć pokazowych dla rodziców
    o tematyce wiosennej,
  • artykuły na stronę internetową i do gazetki „Figielek”,

 

8. Wprowadzenie do krainy uczuć i emocji, zgromadzenie materiałów i publikacji dotyczących zdrowia, wychowania dla rodzin dzieci.

  • ćwiczenia i zabawy integrujące grupę,
  • obserwacja twarzy podczas różnych emocji,
  • „Podróż do krainy: złości, radości, smutku, strachu” - zabawa dramowa,
  • zabawa z kostką uczuć,
  • rozpoznawanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych,
  • rozwiązywanie konfliktów między dziećmi – pogadanki, rozmowy indywidualne,
  • przestrzeganie stałego rytmu dnia i regulaminu
    w przedszkolu,
  • prelekcja dla rodziców o dojrzałości emocjonalnej dziecka,
  • udział w akcjach: „Dzień życzliwości”, „Dzień kropki”, „Dzień uśmiechu”, „Dzień kolorowej skarpetki” oraz programie „Akademia dobrych manier”,

9. Podkreślenie ważnej roli jaką pełni Sport
w naszym życiu – „Sport to zdrowie!”

 

 

 

 

 

 

 

  • udział dzieci w Ogólnopolskim Maratonie Przedszkolaków „Sprintem do maratonu”, oraz w Międzyprzedszkolnym Turnieju Sportowym „Lubimy się bawić” w Reńskiej Wsi,
  • uczestniczenie w zajęciach ruchowych, w zabawach
    i grach w ogrodzie przedszkolnym, na boisku wielofunkcyjnym, w sali gimnastycznej,
  • ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe,
  • aktywny udział w Festynie Rodzinnym połączonym
    z otwarciem nowego boiska wielofunkcyjnego.

 

 

 

 

Drodzy Rodzice!

Dziękujemy Wam ogromnie za Wasz trud włożony we współpracę z nami dla dobra dzieci. Nadal chcemy utrzymywać wysoki poziom w zakresie promocji zdrowia i sprostać Waszym wymaganiom w kolejnych latach, dlatego zwracamy się z prośbą. Chcemy umożliwić Wam kontakty z różnymi specjalistami. Może ktoś z Was zna interesujące osoby, np. lekarzy, dietetyków, psychologów, trenerów personalnych i innych, którzy będą mogli podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie dbania o zdrowie fizyczne czy psychiczne. Może  ktoś z Was ma ochotę opowiedzieć o ciekawych sposobach spędzania wolnego czasu
w rodzinie, zachęcaniu do aktywności i radosnych zabaw. Planujemy podsumowanie tego roku w badaniu ankietowym. Wszelkie pomysły będą Państwo mogli tam zamieścić.

Jeszcze raz dziękujemy Wam za owocną współpracę.