Godziny pracy

PEDAGOG klasy IV-VIII
mgr Lidia Olchowy
Pokrzywnica
Poniedziałek 11.30-15.00
Środa 7.00-8.00, 9.00-10.30

PEDAGOG klasy I-III, Przedszkole
mgr Grażyna Szatkowska
Pokrzywnica
Poniedziałek: 10.30-11.30
Środa: 11.30-12.30
Czwartek: 12.10-14.10
Łężce
Czwartek: 8.00-12.00

Profilaktyka

1.Bezpłatny kurs Internetowy dla rodziców dot.:

- bezpieczeństwa w Internecie

- szkodliwych treści

- serwisów społecznościowych i ochrony prywatności

- relacje w sieci i cyberprzemoc

- zakupy online i nadużywanie internetu

https://fundacja.orange.pl/kurs/

 

2. Depresja – Jak pomóc osobie z tą chorobą

http://wyleczdepresje.pl/materialy-kampanii/

 

3. Nauka poprzez zabawę

http://pisupisu.pl/

https://www.matzoo.pl/

https://childdevelop.pl/worksheets/?fbclid=IwAR0htMNrf3kusGxXyivWh3p-wILqaJbYXNcIsKQaFJkmSYCf-oVIM8xIsas

 

4. Uzależnienia – strony przydatne dotyczące wszystkich uzależnień i używek

https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/

https://www.parpa.pl/index.php/profilaktyka-system-rekomendacji/poradnik-dla-rodzicow

https://fdds.pl/kategoria_bazy/artykuly/

 

5. Zdrowe psychiczne – jak o nie zadbać

https://www.psychiatria.pl/

https://www.ore.edu.pl/2015/06/zdrowie-psychiczne-dzieci-i-mlodziezy-materialy-do-pobrania/

 

6. Zagrożenia i bezpieczeństwo w Internecie

https://www.cyfrowobezpieczni.pl/strefa-rodzica

https://sieciaki.pl/

 

7. Jak łatwo się uczyć. Style uczenia się – Jaki styl ma twoje dziecko?

https://www.quizme.pl/q/pedromatteo/jaki_jest_twoj_styl_uczenia_sie

https://www.youtube.com/watch?v=_KoB6l1tsB8

 

8. Strona poświęcona emocjom dziecka

https://emocjedziecka.pl/

 

9. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne dla dzieci

Ćwiczenia oddechowe https://pieknoumyslu.com/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/
Ćwiczenia relaksacyjne https://pieknoumyslu.com/techniki-relaksacyjne-gry-dzieci/

 

10. Jak rozmawiać i wspierać dziecko w obliczu koronawirusa?

https://psychoterapia.plus/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-epidemii-koronawirusa/

https://kobieta.onet.pl/koronawirus-w-polsce-psycholog-radzi-jak-wspierac-dzieci-i-mlodziez/sxd4hl8

https://psychoterapia.plus/nastolatku-porady-jak-efektywnie-funkcjonowac-w-okresie-pandemii/

 

11. Bajka o koronawirusie

Do przeczytania http://dorotabrodka.pl/wp-content/uploads/2020/03/bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem.pdf
Do posłuchania https://www.youtube.com/watch?v=IP_L3CGVZag&t=7s

 

12. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kędzierzynie – Koźlu

http://poradniakk.pl/?page_id=43

 

13. Nauka ortografii poprzez zabawę

http://www.ortografka.pl/

http://www.math.us.edu.pl/prace/2004/lubecka/index.html

 

14. Kontrola rodzicielska – zabezpiecz sprzęt multimedialny przed niebezpiecznymi treściami

https://families.google.com/intl/pl/familylink/

na system android https://www.youtube.com/watch?v=K8--mztOu9s

na system windows https://www.youtube.com/watch?v=8EVl2JT8bhY

system iOS https://www.youtube.com/watch?v=tj7XOimLugU&feature=youtu.be

 

15. Jak wychować dziecko i nie zwariować? - poradnik „Jak kochać i wymagać”

https://www.ore.edu.pl/2016/07/jak-kochac-i-wymagac-nowe-wydanie-poradnika-dla-rodzicow-2/

 

16. Jak rozmawiać z małym dzieckiem o zagrożeniach?

https://www.youtube.com/watch?v=70jkbhY6Nx4

 

17. Kolorowanki do wydruku

https://oliloli-newlife.com/2020/03/kolorowanki-dla-dzieci-do-pobrania-i-wydruku.html?fbclid=IwAR05CChjxx1p38gg_s2qz2uEoYX4ifRmQeiZlvHudPs0jvRRckd1v97PqNw

18. Jak można porozmawiać o emocjach z dzieckiem?

https://dzieciecapsychologia.pl/materialy-interaktywne-ruletka-5-gier-pelnych-emocji-i-poznania/

19. Prawidłowości rozwojowe dziecka w okresie szkolnym.

 

PRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJOWE DZIECKA

W OKRESIE SZKOLNYM

(Na podstawie książki wydanej przez PARPA Warszawa)

 

7 LAT ( 1 klasa)

Dziecko woli statyczne zabawy (lepi, wycina, rysuje). Unika często hałasu i dużych grup dzieci. Swój wolny czas spędza zazwyczaj w swoim pokoju, gdzie oddaje się długim przemyśleniom, przeżyciom czy refleksji. W tym czasie dokonuje się gwałtowny rozwój świata wewnętrznego. Często ma niezadowoloną minę, jest zmęczone w związku z dużą ilością bodźców. Często dziecko narzeka, że jest głupie, że koledzy go nie lubią, że nie potrafi czegoś zrobić, zanim zacznie cokolwiek robić.  (Powiedz mu wtedy, że myślisz inaczej, że jest mądre i przyjemnie jest z nim spędzać czas. Współpracuj z wychowawcą lub pedagogiem szkolnym w celu zaciągnięcia informacji jak spędza czas Twoje dziecko w szkole podczas przerw) Przed jakimś większym wydarzeniem, np. kartkówka, sprawdzian, bal mogą pojawiać się objawy psychosomatyczne (ból brzucha, wymioty, podwyższona temperatura. Dziecko miewa zmienność nastrojów raz płacze a za chwilę się śmieje.

 

8 LAT ( 2 klasa)

Dziecko usiłuje zrobić wiele rzeczy na raz. Jest pełne radości i energii (opada napięcie związane ze szkołą). Ośmiolatek coś zaczyna i nie kończy, ponieważ pojawia się nowa atrakcja. Chce być (i tego bardzo potrzebuje) chwalony i doceniany. Uwrażliwiony jest na czyjąś krzywdę i często lubi pomagać. Okazują wielkie przywiązanie i potrzebę kontaktu z matkami np. nie pozwalają na rozmowę z innymi, siadają w tym czasie na kolana, wieszają się na szyję (pozwól swojemu dziecku na bliskość, spędzaj dużo czasu z dzieckiem, bo taki czas szybko się kończy i za niedługo ta miłość przeleje się na tatę i to On będzie najważniejszy). Pojawiają się tematy dotyczące robienia kupy, puszczania bąków, bekania łącznie z wydawaniem dźwięków. Dziecko często powtarza wulgarne dowcipy w ogóle ich nie rozumiejąc. Błaznują, popisują się przed rówieśnikami by zdobyć ich sympatię. Stąd częste uwagi przynoszone ze szkoły.

 

9 LAT ( 3 klasa)

Dziecko staje się samodzielne i spokojniejsze. Może pojawić się niechęć do zwierzania się. Nie lgnie już tak do matki i nie jest tak rozmowne. Tata cieszy się większym powodzeniem u dziecka. Wykonuje różne polecenia, ale gdy musi zrobić coś, czego nie lubi dąsa się, chce uzasadnienia wykonania tej czynności. Bywa uparte, buntuje się i mądrzy. Zdarza się, że dziecko poucza dorosłych lub wygłasza opinię. Niechętnie chodzi spać. Wyraża obawy przed wykonaniem czegoś nowego, wątpi w swoje możliwości i wiedzę. Boi się porażki w szkole i braku akceptacji swoich rówieśników. Pojawia się czas intryg towarzyskich i manipulowanie przyjaźnią. Dzieci przyrzekają sobie przyjaźń aż do śmierci, a za chwilę bawi się już, z kim innym. Dzieci często tłumaczą się przed dorosłymi wymieniając długą listę win i złych zachowań kolegów, koloryzując i wyolbrzymiając zdarzenia. Często opowiadają sytuację, które były dwa lata temu przedstawiając je jako dzisiejsze (Ucz dziecko szukania rozwiązań jak można postąpić następnym razem. Powiedz dziecku jak czuje się osoba odsunięta od zabawy).

 

10 LAT ( 4 klasa)

Dziecko odczuwa zwiększony stres z uwagi na zmianę nauczyciela, nowe przedmioty i wymagania. Szkoła staje się źródłem radości i napięcia. Dziecko lubi być posłuszne, przygotowane i wzorcowe. Często narzucają sobie większe wymagania, którym nie mogą sprostać, więc popadają we frustrację i zaczynają się obwiniać. W związku potrzeba odreagowania napięcia często dochodzi do bójek, przezywania, niszczenia przedmiotów. Dziecko może gorzej sypiać, pojawiają się objawy psychosomatyczne (ból brzucha, podwyższona temperatura). W grupie rówieśniczej następuje podział na dziewczynki i chłopców. Coraz trudniej się im razem bawić. To czas rozwoju świata przeżyć i przemyśleń. Dziecko rozwija swój talent literacki lub plastyczny. Dziecko zauważa i komentuje zdarzenia życiowe. Dziecko powołuje się w gronie rówieśników na autorytet matki i na to, co ona mówi. Tata jest idolem, o którego dokonaniach chętnie opowiada się rówieśnikom. Często dzieci nie biorą udziału w niewłaściwych zachowaniach mówiąc, że tatę lub mamę by to zmartwiło. ( Rodzicu nie daj się zwieść pozorom. Mimo, że Twoje dziecko jest bardziej samodzielne nie oznacza to, aby nie nadzorować spraw szkolnych. Przez stres i zwiększenie wymagań dziecko się dekoncentruje, zapomina. Pilnuj by odrabiało lekcje, spakowało plecak wieczorem. Nie wyręczaj go, przypomnij, ale nie rób nic za nie).

 

11 LAT ( 5 klasa)

Dziecko jest często pochmurne, trzyma dorosłych na dystans, niechętnie dzieli się swoim „światem”. Często pojawiają się zachowania buntownicze, odmowa wykonania poleceń, dziecko domaga się tłumaczenia, dlaczego ma coś zrobić. Rodzicom wydaje się, że dziecko lubi robić im na złość. Dziecko jest krytyczne wobec siebie i innych - głównie dorosłych. Dzieci w tym wieku martwią się swoją pozycją w grupie rówieśniczej, są bardziej wyczulone na to, co mogłoby temu zagrozić. Napięcie odreagowują poprzek krzyk, płacz, rzucanie przedmiotami. Jeszcze zależy dziecku na dobrych ocenach - pod warunkiem, że wcześniej nauczyliśmy dziecko dbania o sprawy szkolne. (Rodzicu dowiaduj się w szkole o sprawy rówieśnicze swojego dziecka, gdyż to czas gdzie pojawia się dokuczanie, wyśmiewanie i zachowania agresywne. Samo może ci o tym nie powiedzieć)

12 LAT ( 6 klasa)

Dziecko jest zazwyczaj pogodne, otwarte. Można mu powierzyć różne zadania, z których na ogół dobrze się wywiąże. Lubi czynnie spędzać czas, ma wiele zainteresowań, tzw.” słomiany zapał”. Wzrasta wstydliwość i skrytość w związku z dojrzewaniem. Ubierają się nieadekwatnie do okazji, co powoduje brak zrozumienia u rodziców. Domagają się „dorosłego” traktowania, zamykają się w pokoju, mają różne pomysły na późniejsze powroty do domu. Podczas konfliktów spektakularnie i żywo okazują emocje, a w sytuacji napięcia często boli je brzuch lub głowa. Dorośli są już dla nich mniej atrakcyjni, rówieśnicy stają się bardziej pociągający. Pojawia się zainteresowanie płcią przeciwną. (Rodzicu kontroluj, z kim pisze na Internecie twoje dziecko. Rozmawiaj z nim o bezpiecznym zachowaniu w sieci).

 

13 LAT ( 7 klasa)

Dziecko rozpoczyna okres dojrzewania. Pojawiają się problemu z koncentracją uwagi, zapominanie, częste zmęczenie. Zmienia się ciało, co dodatkowo obciąża dziecko. Spada koordynacja psychomotoryczna. Dziecko pogrąża się w refleksji, jakie jest niezadowolone ze swojego wyglądu, spada jego zdolność fizyczna. Spada samoocena, dziecko przeżywa dużo złości i lęku przed oceną rówieśniczą, która jest dla nich bardzo ważna. Z rodzicami dochodzi do kłótni w związku z: późnym powrotem do domu, nieopowiadania o swoich znajomych, ukrywania gdzie było i wtrącania się w jego sprawy. Zdarza się, że dziecko się przytuli do rodzica, ale nigdy publicznie. Wystarczy jedno pytanie za dużo lub zbyt mocny uścisk, aby dziecko zareagowało złością i zarzuciło rodzicowi, że jest dziecinnie traktowane (Rodzicu znajdź źródło wsparcia i możliwości odreagowania napięcia. Twojemu dziecku będzie potrzebna tera Twoja stanowczość i konsekwencja w działaniu z jednoczesnym ciepłem i wyrozumiałością. Należy wspólnie z partnerem trzymać jeden front).

 

14 LAT ( 8 klasa)

W tym wieku nastrój się poprawia, dziecko jest pogodne i bardziej otwarte, coraz częściej jest zapatrzone w telefon, wychodzi do znajomych. Szkoła jest miejscem spotkań towarzyskich. Oceny lecą w dół, nie odrabia prac domowych, gada na lekcjach, spóźnia się po przerwie. Dziecko zapewnia rodzica, aby się tym nie przejmował, że wszystko jest pod kontrolą, że to jego sprawy, że ma 14 lat i jest prawie dorosłe. Podczas kłótni dziecko potrafi szybko odpuścić lub przyznać się do błędu. Jeżeli pojawi się konflikt rówieśniczy wtedy dziecku trudno przyznać, że jest winne. Dziecko ma szalone pomysły, gdy nie ma rówieśników lub dorosłych robi rzeczy, o których byśmy je w ogóle nie posądzili. Nawet, jeśli dziecko zna szkodliwości płynące z brania używek to w grupie bardo trudno mu zrobić coś innego niż reszta grupy. Dziecko w tym wieku chętnie włącza się w dodatkowe zajęcia pod warunkiem, że są tam jego rówieśnicy i nie wymaga to zbyt dużego wysiłku i zaangażowania czasowego. Lepiej uzbierać im żywność na jakiś cel niż systematyczne wyprowadzanie np. psa sąsiadki. (Rodzicu nie porównuj swojego dziecka do innych, mówiąc mu, że ktoś lepiej się uczy czy jest grzeczniejsze. Jeśli niepokoi cię fakt, że dziecko przebywa w takim Anie innym towarzystwie powiedz mu, co czujesz, ale nie zabraniaj mu kontaktów. Pamiętaj o używaniu komunikatu „ja”, czyli mów o zachowaniu tych osób i zachowaniach swojego dziecka, nie o osobach).

 

20. Pomoc Psychologiczno - Pedagogiczna w czasie epidemii.

 

Pomoc Psychologiczno – Pedagogiczna w czasie epidemii

 

W sytuacji epidemii powinniśmy zwracać szczególną uwagę zarówno na  zdrowie fizyczne, jak również na nasze emocje i zdrowie psychiczne. Przedłużająca się izolacja, konieczność mierzenia się z ograniczeniami - zakazami, nakazami,  może powodować wiele niepożądanych reakcji psychologicznych takich jak obniżony nastrój, poczucie zagubienia i samotności, podwyższony poziom lęku, stresu. Wiele tematów dotyczących radzenia sobie z tymi emocjami poruszają specjaliści Uniwersytetu SWPS,  w cyklu tematycznym "Koronawirus".

 

  • Jak sobie radzić z lękiem przed koronawirusem
  • Jak skutecznie się uczyć w domu
  • Jak się czujesz, porozmawiajmy o emocjach
  • i wiele innych

 

 

https://swps.pl/strefa-psyche/cykl-tematyczny-koronawirus

 

Poniżej przedstawiamy gdzie w razie potrzeby możemy szukać pomocy,  zamieszczam również kilka nowych kontaktów:

Pedagog, psycholog szkolny

- zapraszamy do kontaktu przez dziennik elektroniczny lub telefoniczny


WYKAZ PLACÓWEK ŚWIADCZĄCYCH POMOC

NA TERENIE GMINY KĘDZIERZYN-KOŹLE i REŃSKA WIEŚ

 

1. GMINNA KOMISJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

ul. Piramowicza 32, 47-200 Kędzierzyn-Koźle (budynek główny UM)

Przyjmowanie wniosków

- pokój 129-130 (parter), w godzinach pracy Urzędu Miasta

pn.:7:30-17:00,wt.-pt.: 7:30-15:30, tel./fax 774050317

 

2. GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ

Kierownik mgr Dorota Kazmierz - Piwowarczyk

ul. Pawłowicka 1, 47-208 Reńska Wieś

tel. 77482010

 

3. NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ „IS-MED.”

ul. Harcerska 14, tel. 774723935

 

4. SAMODZIELNY NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ „B-MED.”

ul. Racławicka1,47-200 Kędzierzyn-Koźle, tel. 774824752

 

5. NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ „SENSIMED” SP. Z O.O.

ul. Judyma 4, 47-220 Kędzierzyn-Koźle, tel. 774036370, 774036371

 

6. KĘDZIERZYŃSKO – KOZIELSKIE STOWARZYSZENIE TRZEŹWOŚCI

Kontakt: tel. 501787523, e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

7. PUNKT KONSULTACYJNY DLA OSÓB DOTKNIĘTYCH PROBLEMEM ALKOHOLOWYM I PRZEMOCĄ W RODZINIE

(Stowarzyszenie „IDEA”) ul. Gajowa 22, Damian Jodełka 69268838

 

8. PUNKT KONSULTACYJNY DLA OSÓB DOTKNIĘTYCH PROBLEMEM NARKOTYKOWYM

(Stowarzyszenie „IDEA”) ul. Gajowa 22, Damian Jodełka 692688383

 

9. SPECJALISTYCZNY OŚRODEK WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE

(przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie)

ul. Skarbowa 4,47-200 Kędzierzyn-Koźle, tel. 774833323, 774810282

 

10. ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY DS. PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE

Kontakt: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. Reja 2a,47-224 Kędzierzyn-Koźle, parter p. 13,  tel. 774834848 (wew. 124)

e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

11. PUBLICZNA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA

ul. Skarbowa 4,47-200 Kędzierzyn-Koźle, tel. 774821226, FAX 774823728

www.poradniakk.pl, e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

12. KOMISARIAT POLICJI

ul. Racławicka 3, 47-200 Kędzierzyn-Koźle, tel. 774821710

a) Rewir Dzielnicowych Nr III Komendy Powiatowej Policji

Kierownik rewiru:

pok. 120 ul. Racławicka 3, 47-200 Kędzierzyn – Koźle tel. 774821710

b) Rewir Dzielnicowych Nr IV Komendy Powiatowej Policji

Kierownik rewiru:

pok. 120 ul. Racławicka 3, 47-200 Kędzierzyn – Koźle tel. 774821710, 774053435

 

13. ZESPÓŁ DS. INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I PORADNICTWA SPECJALISTYCZNEGO

ul. Judyma 5 4,47-220 Kędzierzyn-Koźle, tel. 573 310 953

 

14. OŚRODEK ŚRODOWISKOWEJ OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ I PSYCHOTERAPEUTYCZNEJ DLA DZIECI I MŁODZIEŻY funkcjonuje w strukturach Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej SensiMed sp z o o

ul. Judyma 4 47-220 Kędzierzyn- Koźle tel. 774036370; 774036371

Godziny pracy ośrodka:

Poniedziałek 13:00-19:00; Wtorek 11:00-20:00; Środa 11:00-20:00;

Czwartek 8:00-14:00; Piątek 8:00-16:00;

 

15. TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

tel. 116 111

czynny całodobowo przez 7 dni w tygodniu możliwość kontaktu mailowego 116111.pl

https://r-scale-00.dcs.redcdn.pl/scale/o2/tvn/web-content/m/p1/i/253614bbac999b38b5b60cae531c4969/04a7bba0-c7c0-4310-b7ac-3eb197814070.png?type=1&srcmode=4&srcx=0/1&srcy=0/1&srcw=1018&srch=2000&dstw=1018&dsth=2000&quality=80

 

16. CAŁODOBOWE CENTRUM WSPARCIA DLA OSÓB W STANIE KRYZYSU PSYCHICZNEGO

https://liniawsparcia.pl/

Zadzwoń  800 70 2222

Rozpocznij czat, lub napisz do specjalisty

 

17. LINK WSPARCIA PSYCHOLOGICZNEGO PCK

telefonicznie 22 230 22 07 codziennie w godz.10.00 - 22.00

psycholodzy wolontariusze udzielają pierwszej pomocy wszystkim, którzy potrzebują wsparcia

https://pck.pl/aktualnosci/linia-wsparcia-psychologicznego-pck