Z kalendarza

Dzisiaj jest
Poniedziałek
20 sierpnia 2018
Imieniny obchodzą
Bernard, Jan, Sabin, Samuel, Samuela, Sieciech, Szwieciech, Świeciech, Sobiesław
Do końca roku zostało
134 dni

sad_1W bieżącym roku szkolnym Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pokrzywnicy bierze udział w projekcie  TRZYMAJ FORMĘ organizowanym prze Rejonową Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Kędzierzynie – Koźlu. Jednym z zaplanowanych zajęć był SĄD NAD CHIPSAMI. Z naszych obserwacji wynika, że uczniowie pomimo wielu przeprowadzonych działań w ramach PROGRAMU SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE, nadal chętnie sięgają po te przekąski. W klasie piątej, 16 maja 2014 roku zorganizowano „rozprawę sądową”, której celem było udowodnienie, że chipsy są bardzo niezdrowe, a ich spożycie powodują wiele negatywnych konsekwencji. Uczniowie  podzielili się na dwie grupy, jak w prawdziwym sądzie: OSKARŻYCIELE i OBROŃCY. Szukali potrzebnych informacji na opakowaniach po chipsach, Internecie oraz dyskutowali. Następnie odbyła się rozprawa sądowa. Przemawiał oskarżyciel i obrońca. Okazało się, że oskarżyciel ma więcej argumentów niż obrońca. Wiemy doskonale, że chipsy świetnie smakują, są przekąską w czasie oglądania meczu, szczególnie w dobrym towarzystwie. Natomiast mają wiele negatywnych cech: zawierają sztuczne aromaty, smaki, konserwanty, mają dużo soli i cukru, tłuszczu, są więc bardzo kaloryczne i prowadza do nadwagi, a nawet do otyłości. Badania naukowców udowodniły, że wywołują choroby nowotworowe. Sąd wydał wyrok: CHIPSY SĄ NIEWSKAZANE DLA UCZNIÓW. Mamy nadzieję, że te zajęcia przyczynią się do ograniczenia spożycia chipsów, że uczniowie będą częściej sięgać po pyszne i soczyste owoce, które mogą być doskonałą przekąską.

dietetyk_1Dnia 7 kwietnia 2014 roku w ZS – P w Pokrzywnicy odbyło się zebranie rodziców połączone z spotkaniem z panią dietetyk. Nasza szkoła przystąpiła w bieżącym roku szkolnym do projektu „Trzymaj formę”, którego głównym zagadnieniem jest przeciwdziałanie nadwadze i otyłości u uczniów poprzez uczenie dzieci właściwego odżywiania się oraz kształtowanie nawyku codziennego ruchu na świeżym powietrzu. Jednym z podjętych przez szkołę działań tego projektu było ZAPROSZENIE PANI DIETETYK A. SĘK, aby rodzice otrzymali fachową wiedzę na temat prawidłowego odżywiania dzieci w wieku szkolnym. Pani A. Sęk zwróciła szczególną uwagę
na spożywanie przez dzieci warzyw i owoców, które zawierają Witaminy niezbędne
do prawidłowego wzrostu młodego organizmu. Podkreśliła ważność w jadłospisie pierwszego i drugiego śniadania w formie kanapek, a nie batonów i drożdżówek Przestrzegała przed częstym jedzeniem tzw. fast food, które zawierają bardzo wiele szkodliwych dla organizmu tłuszczów oraz piciem słodkich napojów gazowanych.
Mamy nadzieję, że to spotkanie zaowocuje zmianą nawyków żywieniowych u rodziców, którzy kształtują sposób odżywiania swoich dzieci.

kanapki_2W ramach działalności Szkoły Promującej Zdrowie uczniowie klasy VI uczyli się, jak przygotowywać smaczne, niskokaloryczne kanapki. Najważniejszym elementem takiej przekąski jest pieczywo, najlepiej grahamka lub ciemny chleb z pełnego przemiału (sojowy lub słonecznikowy) - dzięki nim przez dłuższy czas nie poczujemy głodu. Masło czy margarynę można z powodzeniem zastąpić chudym twarogiem lub niskotłuszczowym serkiem do smarowania. Znakomicie będą się nadawać smaczne pasty na chudym twarożku. Warzywa  można dodawać  do kanapek wedle fantazji i bez ograniczeń, ponieważ są zdrowe i niskokaloryczne. Najlepsze są warzywa surowe, ale do kanapek doskonale sprawdzają się też kiszone czy małosolne ogórki. Składnikiem niskokalorycznej kanapki może być również ser, ale powinna to być  mozzarella, twaróg lub żółte sery z niską zawartością tłuszczu. Pieczone w domu chude mięso (drób, wołowina, wieprzowina) oraz suche kiełbasy i chude wędliny wysokiej jakości - to najlepsze niskokaloryczne dodatki białkowe do kanapek. Całość można doprawić dowolną kompozycją ziół i przypraw, żeby ograniczyć ilość soli. Dodane zioła mają również korzystny wpływ na procesy trawienne.  Uczniowie samodzielnie przygotowywali kanapki, mając na uwadze zasady, którymi powinniśmy się kierować, chcąc zachować zdrowie i ładną sylwetkę.

jadlospis_3Zadaniem każdej szkoły jest kształtowanie pozytywnych nawyków u dzieci, szczególnie z zakresu żywienia, gdyż odżywiają się one bardzo niezdrowo, jedzą produkty wysokokaloryczne, ciężkostrawne doprowadzając do nadwagi i otyłości. Nasza placówka jako SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE szczególnie dba o ten zakres edukacji. Klasa IV omawiała w styczniu bieżącego roku zagadnienia dotyczące prawidłowego odżywiania się. Aby utrwalić w uczniach pozytywne nawyki, wykonali oni w domu plakaty PRAWIDŁOWY JADŁOSPIS. Dzieci powinny zjadać regularnie pięć posiłków, zawierających wszystkie składniki pokarmowe: białka, cukry, Witaminy, tłuszcze, sole mineralne i wodę. Bardzo istotne jest, aby w diecie znalazły się surowe warzywa i owoce, które zawierają wiele witamin i regulują pracę układu pokarmowego. Unikać powinny napojów słodzonych, gazowanych, chipsów, hamburgerów, frytek. Prace dzieci zostały zawieszone na ściennej gazetce PROMUJEMY ZDROWIE. Mam nadzieję, że poznana teoria znajdzie odzwierciedlenie w praktycznym działaniu. Oczekuję wsparcia rodziców, szczególnie mam, które przygotowują posiłki dla swoich pociech.


ogrody_5W ramach realizacji Programu Szkoły Promującej Zdrowie, klasa IV 12 marca 2014, założyła „ OGRÓDKI NA PARAPETACH” : zasiała w doniczkach nasiona szczypiorku, pietruszki, rzeżuchy oraz zasadziła cebulki szczypiorku. Zostały one ustawione na parapecie, w miejscu widocznym dla wszystkich, aby można było obserwować wzrost roślin, łodygi, pierwsze listki. Następnie odbyła się dyskusja na temat ważności spożywania warzyw, które mają urozmaicać każdy posiłek dziecka, aby był on właściwy pod względem zawartości wszystkich składników odżywczych. Zawierają one Witaminy konieczne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i pracy układu pokarmowego. Szczypiorek, pietruszka, rzeżucha będą doskonałym dodatkiem do kanapek pełnym witamin w czasie drugiego śniadania dzieci. Każdy powinien zjadać pięć porcji warzyw lub owoców w czasie posiłków, więc spożywane w szkole nowalijki będą ważnym elementem prawidłowej diety ucznia.

Kolejny już raz 8 listopada w szkole w Łężcach przebiegał pod hasłem „Śniadanie daje moc”. Przyłączyliśmy się do ogólnopolskiej akcji, która ma na celu zwrócenie uwagi no to, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień!
Uczniowie przynieśli swoje ulubione dodatki do kanapek. Mamy z Rady Rodziców przygotowały na talerzach wszystkie zgromadzone produkty. Talerze pięknie przystrojone „uśmiechały” się do wszystkich i zachęcały do jedzenia. Na stole znalazły się warzywa surowe i konserwowe, serki, pasty jajeczne, wędlina, dżemy, pasztety. Zapach smakowitego śniadania rozchodził się po szkole i powodował, że każdy niecierpliwie oczekiwał na ten najważniejszy posiłek. Dzieci samodzielnie przygotowywały kanapki i z ogromnym apetytem je zjadały. Na zakończenie każdy uczeń otrzymał sok i owoc. Mamy nadzieję, że takie akcje zachęca wszystkich do zwrócenia uwagi na wartość odżywczą śniadań, które uczniowie przynoszą do szkoły.
Bardzo dziękujemy wszystkim zaangażowanym mamom za smakowite i zdrowe śniadanie.

W październiku, kiedy w powietrzu czuć zapach jesieni, każdy chciałby jak najdłużej zachować smaki i zapachy lata. Uczniowie klas I – III uczestniczą w całorocznej akcji „Owoce i warzywa w szkole” – systematycznie dostają owoce, warzywa lub smakowite soki owocowe. Przynależność do Sieci Szkół Promujących Zdrowie zobowiązuje do zwracania uwagi zdrowy styl życia, dlatego też każda z klas przygotowywała sałatki owocowe i warzywne. Zwracano uwagę na walory zdrowotne owoców i warzyw i niezbędność ich w diecie dzieci. Uczniowie przygotowując swoje sałatki dbali o higienę osobistą oraz kulturalny sposób zjadania przygotowanych sałatek.

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego przypominamy uczniom podstawowe zasady zachowania bezpieczeństwa w szkole i poza nią. Dlatego też, na szkolnym korytarzy przygotowano gazetkę zwracająca uwagę uczniów na bezpieczne poruszanie się po drogach. Uczniowie wszystkich klas wraz z wychowawcami doskonalili swoje umiejętności prawidłowego przechodzenia przez jezdnię na pobliskim przejściu. Uczniowie także samodzielnie przygotowywali znaki drogowe. Oprócz bezpieczeństwa na drodze dzieci  systematycznie powtarzają i utrwalają sobie zasady bezpieczeństwa obowiązujące w szkole. Nad przestrzeganiem obowiązujących zasad czuwa wybrany nowy Samorząd Uczniowski.

sniadanie_98 listopada, w Dniu Zdrowego Śniadania, uczniowie szkoły uczestniczyli w programie edukacyjnym "Śniadanie daje moc". W ramach zajęć  dzieci wraz z nauczycielami przygotowali i zjedli zdrowy posiłek. Było białe i ciemne pieczywo, nabiał - sery, jajka, ryby, do tego warzywa i owoce. Mówiliśmy również o tym jak nakryć stół, że przed przygotowaniem posiłku należy umyć ręce. Potrawy wyglądały apetycznie, najbardziej efektywne były myszki z jajek i rzodkiewek przygotowane przez Kamila i Dorotkę z klasy czwartej. Wiadomo – wszystko smakuje jak samemu się przygotuje. Dzieciom wspólne przygotowywanie śniadania bardzo się spodobało. Zabawa tego typu sprzyja integracji, uczy współpracy w grupie. Można zakrzewić w młodym pokoleniu nawyk prawidłowego odżywiania, ważnego dla rozwoju, zarówno fizycznego jak i umysłowego. Nasi uczniowie dbają o zdrowie i zawsze jedzą w szkole drugie śniadanie o stałej porze. Drogi uczniu, Pamiętaj w swoim jadłospisie porannym o produktach zbożowych, mlecznych, mięsnych a przede wszystkim o warzywach i owocach.

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2013/2014 przystąpiliśmy do realizacji Szkolnego Programu Promocji Zdrowia. Tegoroczny program „Uśmiechnięta minka, gdy w śniadaniu witaminka” przewiduje realizację wielu zagadnień związanych z prawidłowym odżywianiem się. Uczniowie poznają walory odżywcze owoców i warzyw, samodzielnie tez będą przygotowywali sałatki i surówki. Tradycyjnie już odbędzie się „Tydzień chleba”, który zakończy się pieczeniem zdrowego chleba. Uczniowie będą także zachęcani do udziału w tematycznych konkursach literackich i plastycznych. Do współpracy przy realizacji naszego programu zapraszamy wszystkich pracowników szkoły, pielęgniarkę szkolną i rodziców.

salatka grecka_14W ramach realizacji PROGRAMU SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE w kwietniu 2013 roku  uczniowie zapoznali się z kuchnią krajów europejskich. Klasa IV poznała zdrowe potrawy Grecji. Wybrała ten kraj, ponieważ jego kuchnia jest bardzo zdrowa, dietetyczna, niskokaloryczna i prosta. Naukowo udowodniono, że bardzo korzystnie wpływa ona na zdrowie i długość życia Greków, którzy żyją nawet ponad sto lat. Stosuje się w niej duże ilości czosnku, oliwy z oliwek, liści winorośli, warzyw, zwłaszcza pomidorów, papryki, świeżych ziół, baraniny i ryb. Są to produkty zdrowe, zawierające duże ilości witamin i mikroelementów niezbędnych w codziennej diecie człowieka. Dzieci przygotowały różne przepisy, ale do zrobienia wybrały sałatkę grecką. Samodzielnie kroiły sałatę, pomidory, ogórki, paprykę, ser feta. Dodały oliwy z oliwek, oliwki, przyprawy. Wszystko razem wymieszały i danie gotowe!!!Wszyscy z wielkim apetytem zjedli sałatkę, niektórzy nawet prosili o dokładkę. Ważne jest, aby dzieci jadły duże ilości warzyw i owoców, a ograniczały potrawy tuczące, niezdrowe, wysokokaloryczne, bo prowadzi to do nadwagi i otyłości. To z kolei bardzo negatywnie wpływa na zdrowie uczniów. Należy kształtować nawyki zdrowego odżywiania się już teraz, bo u dorosłych bardzo trudno wpłynąć na sposoby żywienia.

Więcej artykułów…

Najnowsze zdjęcia