Z kalendarza

Dzisiaj jest
Czwartek
13 grudnia 2018
Imieniny obchodzą
Lucja, Łucja, Otylia, Włodzisława
Do końca roku zostało
19 dni

dzien ziemi_5Obchody ŚWIATOWEGO DNIA ZIEMI stały się tradycją w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pokrzywnicy. W bieżącym roku obchodzony jest on w Polsce  pod hasłem „Z ENERGIĄ ZMIEŃMY NAWYKI”.  Wydaje się ono bardzo poważne, ponieważ dotyczy źródeł energii. Uczniowie nie mają na to wpływu. Decyzje o zmianach  podejmują władze państwowe lub samorządowe. Jednak dzieci mogą zmieniać nawyki swoje i swoich rodzin, więc wpływać na stan środowiska. Pierwszym działaniem było wzięcie udziału w akcji Stowarzyszenia ARKA „ Listy dla Ziemi”. Uczniowie piszą listy adresowane do rodziców, mieszkańców wsi, prosząc o zmianę zachowania, aby nasza planeta nie była niszczona przez ludzi, a jej piękno było zachowane dla następnych pokoleń. W ramach zajęć KÓŁKA PRZYRODNICZEGO uczniowie przygotowali prezentację multimedialną „ Odnawialne źródła energii”. Następnie przeprowadzono SZKOLNY KONKURS WIEDZY EKOLOGICZNEJ. 22 kwietnia 2015 uroczyście obchodzono w szkole DZIEŃ ZIEMI. Na początku pani dyrektor Joanna Bęben wręczyła dyplomy uczniom, którzy uzyskali najlepsze wyniki w konkursie ekologicznym:

  • 1. miejsce:  Karolina Kabot – klasa VI, Patryk Zmarzły – klasa VI
  • 2. miejsce:  Remigiusz Ilnicki – klasa VI
  • 3. miejsce:  Dorota Wołochowska – klasa V

Następnie przedstawiono prezentacje multimedialną „Odnawialne źródła energii”. Potem wszyscy uczniowie zostali podzieleni na grupy i wykonali szereg zadań proekologicznych: przygotowali mapy myśli, rozpoznawali drzewa liściaste i iglaste po liściach i owocach, rozpoznawali parki narodowe oraz rezerwaty na Opolszczyźnie, rysowały piękne krajobrazy ukazujące niepowtarzalny urok naszej planety. Największym powodzeniem cieszyły się kalambury. Dzieci pokazywały bez słów przysłowia i porzekadła, gdzie występują zwierzęta i rośliny. Wszyscy świetnie się bawili. Były to bardzo przyjemne i pouczające zajęcia, bowiem w zabawowy i humorystyczny sposób przekazały bardzo ważne treści proekologiczne.

Każdego roku uczniowie klas I – III uczestniczą w projekcie edukacyjnym „Tydzień chleba”. W tym roku projekt ten odbywał się w dniach 27 – 30 X 2014r.  Pierwszego dnia uczniowie poznali historyjkę „Od ziarenka do bochenka”, opowiadanie Czesława Janczarskiego „Żyto i chleb”. Następnie przedszkolaki i klasa I kolorowały obrazki i układały według kolejności historyjkę obrazkową związaną z powstawaniem chleba. Starsze dzieci – klasa  II i III samodzielnie wykonywały ilustracje do zdań związanych  z powstawaniem chleba. Drugiego dnia uczniowie oglądali przygotowaną w szkole dekorację, rozpoznawali rodzaje zbóż i mąk oraz dodatków do pieczywa. Mieli także możliwość degustacji pieczywa pszennego, żytniego i grahama. Dzieci także oglądały film „Jak to jest zrobione – chleb” oraz „Złoty dzwoneczek”.
Kolejnego dnia dzieci analizowały przysłowia związane z chlebem, słuchały historii związanej z wyrażaniem szacunku dla chleba kiedyś i dziś. Uczniowie jednogłośnie stwierdzili, że nie należy wyrzucać pieczywa a należy wykorzystywać go do wykonania grzanek i tostów. Największą atrakcją dla dzieci był ostatni dzień projektu. Tego dnia wszyscy zebrali się w kuchni, umyli dokładnie ręce, podwinęli rękawy i przystąpili do wyrabiania ciasta chlebowego. Uczniowie klasy III sprawnie odmierzali potrzebne ilości produktów a młodsze dzieci wszystko dokładnie mieszały. Blachy wypełnione ciastem chlebowym długo grzały się w piekarniku. Zapach pieczonego chleba rozchodził się po całej szkole i potęgował głód we wszystkich brzuchach. Po długiej chwili oczekiwania każdy z ogromnym smakiem i apetytem zjadł kawałek świeżego i pachnącego chleba z masłem. Zajęcia takie są niezwykle atrakcyjne dla wszystkich dzieci. Uczniowie angażują się  we wszystkie zadania. Poprzez działania praktyczne poznają prace rolnik i piekarza.

zdrowie_7Dnia 5 listopada 2014 roku w Oddziale Przedszkolnym w ramach zajęć praktycznych dzieci przyniosły swoje ulubione warzywa i przygotowały pod okiem nauczyciela zdrową sałatkę. Dzieci zapoznały się przy okazji z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w kuchni oraz przekonały się o swoich zdolnościach kulinarnych.

bezpieczna droga do szkoly_1Wraz z rozpoczęcie roku szkolnego w naszej szkole przystąpiono do realizacji działań ujętych w Programie Promocji Zdrowia. Pierwszym zagadnieniem jest bezpieczna droga do szkoły. Dzieci zapoznały się z podstawowymi zasadami zachowania na drogach korzystając z przygotowanej gazetki ściennej i doświadczeń zdobytych na przejściu dla pieszych znajdującym się w pobliżu szkoły. W realizacji tego zadania pomocny był policjant, który w czasie spotkania z uczniami opowiedział o zagrożeniach, które mogą najmłodsi napotkać  na drodze. Aby zapewnić bezpieczeństwo naszym uczniom, każde dziecko otrzymało kamizelkę odblaskową, dzięki której poruszając się po drogach dzieci będą widoczne z daleka.  

podziel sie owocem_5Zespół Szkolno – Przedszkolny w Pokrzywnicy od wielu lat jest placówką promującą zdrowy styl życia wśród przedszkolaków i uczniów klas I – VI. Jednym z założeń Programu Szkoły Promującej Zdrowie  jest szerzenie wśród dzieci zasad prawidłowego, a więc zdrowego odżywiania się. Szczególnie istotne jest spożywanie jak największej ilości warzyw i owoców, które zawierają Witaminy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu. Dzieci opowiadały, że w ich przydomowych sadach i ogrodach jest bardzo dużo jabłek, gruszek, śliwek. Postanowiono więc zorganizować akcję PODZIEL SIĘ OWOCEM, aby owoce nie marnowały się, tylko były ze smakiem jedzone przez uczniów w czasie przerw. Polega ona na umieszczaniu w specjalnym koszu przyniesionych z domu owoców, którymi częstują się chętni. Akcja cieszy się dużym powodzeniem wśród uczniów i nauczycieli. Cieszymy się , że dzieci jedzą owoce jako przekąskę, ograniczają natomiast spożywanie cukierków, batonów i innych słodyczy, które prowadzą do nadwagi i otyłości oraz wielu chorób.

ogrodek_2

Uczniowie klasy II znając zasady zdrowego odżywianie przygotowali doniczkowy ogródek. Dzieci zgromadziły wszystkie niezbędne rzeczy i w doniczce wysiały szczypior, pietruszkę i koper. Ogromną atrakcją było codzienne zaglądanie do doniczki i niecierpliwe oczekiwanie na pojawienie się pierwszych kiełków. Dzięki takim zajęciom dzieci wdrażają się do prawidłowego odżywiania i systematycznej pielęgnacji roślin.

piramida_3Tematyka dbanie o zdrowie poruszana jest wśród uczniów bardzo często. Realizując program promocji zdrowia dzieci zwracają uwagę na to, co jedzą i w jaki sposób jedzą. Aby rozszerzyć nieco wiadomości dzieci, na lekcji języka angielskiego uczniowie klasy III szkoły w Łężcach wykonywali plakaty przedstawiające piramidę zdrowia. Do wykonania plakatów i podpisywania przyklejanych ilustracji dzieci używały języka angielskiego. Dzięki tym zajęciom uczniowie udoskonalili umiejętność posługiwania się słownikiem języka angielskiego i poznały wiele nowych, nieznanych dotąd słówek. Wykonane przez uczniów klasy III plakaty zostały zaprezentowane na szkolnym korytarzu.

soki_2Uczniowie klasy II w szkole w Łężcach w czasie realizacji zagadnień związanych ze zdrowiem poznali budowę człowieka, jego najważniejszych organów i zmysłów. W czasie tych zajęć dzieci poruszały także tematykę związaną z wpływem różnorodnych czynników na zdrowie małych organizmów. Uczniowie wśród wymienionych sposobów walki z przeziębieniem i otyłością wymieniali zdrowe odżywianie. Tematyka ta jest wielokrotnie poruszana nie tylko w czasie lekcji. Aby jednak urozmaicić to zagadnienie drugoklasiści przygotowywali sok marchewkowo – jabłkowy. Na początku niektóre dzieci nie były przekonane co do smaku tego soku. Jednak po pierwszym łyku wszystkie niepewności zniknęły. Dzieci stwierdziły, że to najlepszy i najzdrowszy sok jaki kiedykolwiek piły.

Bardzo gorąco dziękujemy  pani Dorocie Szmidt za pomoc w przygotowanie tego witaminowego napoju.

sad_1W bieżącym roku szkolnym Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pokrzywnicy bierze udział w projekcie  TRZYMAJ FORMĘ organizowanym prze Rejonową Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Kędzierzynie – Koźlu. Jednym z zaplanowanych zajęć był SĄD NAD CHIPSAMI. Z naszych obserwacji wynika, że uczniowie pomimo wielu przeprowadzonych działań w ramach PROGRAMU SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE, nadal chętnie sięgają po te przekąski. W klasie piątej, 16 maja 2014 roku zorganizowano „rozprawę sądową”, której celem było udowodnienie, że chipsy są bardzo niezdrowe, a ich spożycie powodują wiele negatywnych konsekwencji. Uczniowie  podzielili się na dwie grupy, jak w prawdziwym sądzie: OSKARŻYCIELE i OBROŃCY. Szukali potrzebnych informacji na opakowaniach po chipsach, Internecie oraz dyskutowali. Następnie odbyła się rozprawa sądowa. Przemawiał oskarżyciel i obrońca. Okazało się, że oskarżyciel ma więcej argumentów niż obrońca. Wiemy doskonale, że chipsy świetnie smakują, są przekąską w czasie oglądania meczu, szczególnie w dobrym towarzystwie. Natomiast mają wiele negatywnych cech: zawierają sztuczne aromaty, smaki, konserwanty, mają dużo soli i cukru, tłuszczu, są więc bardzo kaloryczne i prowadza do nadwagi, a nawet do otyłości. Badania naukowców udowodniły, że wywołują choroby nowotworowe. Sąd wydał wyrok: CHIPSY SĄ NIEWSKAZANE DLA UCZNIÓW. Mamy nadzieję, że te zajęcia przyczynią się do ograniczenia spożycia chipsów, że uczniowie będą częściej sięgać po pyszne i soczyste owoce, które mogą być doskonałą przekąską.

dietetyk_1Dnia 7 kwietnia 2014 roku w ZS – P w Pokrzywnicy odbyło się zebranie rodziców połączone z spotkaniem z panią dietetyk. Nasza szkoła przystąpiła w bieżącym roku szkolnym do projektu „Trzymaj formę”, którego głównym zagadnieniem jest przeciwdziałanie nadwadze i otyłości u uczniów poprzez uczenie dzieci właściwego odżywiania się oraz kształtowanie nawyku codziennego ruchu na świeżym powietrzu. Jednym z podjętych przez szkołę działań tego projektu było ZAPROSZENIE PANI DIETETYK A. SĘK, aby rodzice otrzymali fachową wiedzę na temat prawidłowego odżywiania dzieci w wieku szkolnym. Pani A. Sęk zwróciła szczególną uwagę
na spożywanie przez dzieci warzyw i owoców, które zawierają Witaminy niezbędne
do prawidłowego wzrostu młodego organizmu. Podkreśliła ważność w jadłospisie pierwszego i drugiego śniadania w formie kanapek, a nie batonów i drożdżówek Przestrzegała przed częstym jedzeniem tzw. fast food, które zawierają bardzo wiele szkodliwych dla organizmu tłuszczów oraz piciem słodkich napojów gazowanych.
Mamy nadzieję, że to spotkanie zaowocuje zmianą nawyków żywieniowych u rodziców, którzy kształtują sposób odżywiania swoich dzieci.

kanapki_2W ramach działalności Szkoły Promującej Zdrowie uczniowie klasy VI uczyli się, jak przygotowywać smaczne, niskokaloryczne kanapki. Najważniejszym elementem takiej przekąski jest pieczywo, najlepiej grahamka lub ciemny chleb z pełnego przemiału (sojowy lub słonecznikowy) - dzięki nim przez dłuższy czas nie poczujemy głodu. Masło czy margarynę można z powodzeniem zastąpić chudym twarogiem lub niskotłuszczowym serkiem do smarowania. Znakomicie będą się nadawać smaczne pasty na chudym twarożku. Warzywa  można dodawać  do kanapek wedle fantazji i bez ograniczeń, ponieważ są zdrowe i niskokaloryczne. Najlepsze są warzywa surowe, ale do kanapek doskonale sprawdzają się też kiszone czy małosolne ogórki. Składnikiem niskokalorycznej kanapki może być również ser, ale powinna to być  mozzarella, twaróg lub żółte sery z niską zawartością tłuszczu. Pieczone w domu chude mięso (drób, wołowina, wieprzowina) oraz suche kiełbasy i chude wędliny wysokiej jakości - to najlepsze niskokaloryczne dodatki białkowe do kanapek. Całość można doprawić dowolną kompozycją ziół i przypraw, żeby ograniczyć ilość soli. Dodane zioła mają również korzystny wpływ na procesy trawienne.  Uczniowie samodzielnie przygotowywali kanapki, mając na uwadze zasady, którymi powinniśmy się kierować, chcąc zachować zdrowie i ładną sylwetkę.

Więcej artykułów…

Najnowsze zdjęcia