Światowy Dzień Świadomości Autyzmu to święto obchodzone corocznie 2 kwietnia. Jego celem jest podnoszenie społecznej świadomości na temat zaburzenia uznanego przez ONZ za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata. Obchody Dnia Świadomości Autyzmu odbyły się w tym roku w naszej szkole 4 kwietnia 2023r.z inicjatywy pani Grażyny Szatkowskiej i pani Izabeli Drajewicz. Celem projektu było zwrócenie uwagi na odmienne działania zmysłów, specyficzne zainteresowania, potencjał i wyjątkowość osób ze spektrum autyzmu. Aby przybliżyć uczniom zachowanie i sposób patrzenia na świat osób z autyzmem, zorganizowaliśmy warsztaty zmysłów. W obchodach Dnia Świadomości Autyzmu towarzyszyli nam zaproszeni goście:
- Wójt Gminy Reńska Wieś – Tomasz Hubert Kandziora
- Zastępca Wójta Gminy Reńska Wieś – Jan Domek
- Inspektor Oświaty -Elżbieta Seroczyńska
- Doradca Metodyczny Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego Regionalnego Zespołu Placówek Wsparcia Edukacji Pani Krystyna Rokita
- Doradca Metodyczny Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego Regionalnego Zespołu Placówek Wsparcia Edukacji Pani Anna Lalik
- Prezes Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Autystów „Mały Książę” –Pani Barbara Wawrzynowicz
- Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Reńskiej Wsi – Pani Bożena Niewienda wraz z nauczycielami
- nauczyciele z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Większycach
- nauczyciele Społecznej Szkoły Podstawowej im. Ks. J. Twardowskiego w Mechnicy
- nauczyciele z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Długomiłowicach
- nauczyciele z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gościęcinie.
Uroczystość otworzyła Pani Dyrektor Beata Młynarczyk, głos zabrali również: Wójt Gmniny Reńska Wieś – Tomasz Hubert Kandziora, Wastępca wójta Jan Domek oraz Pani Barbara Wawrzynowicz - Prezes Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Autystów „Mały Książę”. W wypowiedziach zwrócono uwagę na potrzebę propagowania wiedzy na temat spektrum zaburzeń autystycznych oraz wzmocnienie akceptacji dla osób z ASD i zwrócenie uwagi na trudne sytuacje, z jakimi mierzą się każdego dnia. W dalszej części odbywały się warsztaty. Uczestnicy mogli doświadczyć trudności z jakimi mierzą się osoby autystyczne poprzez symulowanie zaburzeń zmysłów za pomocą wybranych akcesoriów. W poszczególnych salach umieszczone były rekwizyty i dystraktory (rozpraszacze uwagi) dla zmysłów: dotyku, słuchu, wzroku, równowagi oraz doświadczenia dotyczące relacji społecznych i komunikacji. Przygotowane doświadczenia pomogły zrozumieć, że osoby z zaburzeniami spektrum autyzmu mogą inaczej postrzegać otoczenie.
Następnie zaproszeni goście uczestniczyli w konferencji, prowadzonej przez nauczycieli ZSP w Pokrzywnicy:
- Grażynę Szatkowską - pedagoga specjalnego, terapeutę Integracji Sensorycznej „Zaburzenia integracji sensorycznej u osób ze spektrum autyzmu”
- Judytę Wójcik – logopedę, tyflopedagoga „Terapia logopedyczna dziecka ze spektrum autyzmu”
- Jolantę Fundakowską – terapeutę osób ze spektrum autyzmu „Skuteczne historyjki społeczne dla młodszych dzieci ze spktrum autyzmu.”
- Izabelę Drajewicz – muzykoterapeutę, surdopedagoga „Zastosowanie technik muzykoterapeutycznych we wspieraniu rozwoju dziecka autystycznego”
Wspólnie spędzony czas umilił poczęstunek, ufundowany przez Radę Rodziców ZSP w Pokrzywnicy.