Najnowsze zdjęcia

Z kalendarza

Dzisiaj jest
Poniedziałek
2 września 2024
Imieniny obchodzą
Absalon, Bohdan, Czesław, Czech, Czechasz, Czechoń, Dersław, Dionizy, Eliza, Henryk, Julian, Stefan, Tobiasz, Wilhelm, Witomysł
Do końca roku zostało
121 dni

QR Code

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj268
mod_vvisit_counterWczoraj3530
mod_vvisit_counterW tygodniu3798
mod_vvisit_counterW miesiącu3798
mod_vvisit_counterOgółem8607365

Twoje IP: 18.189.180.134
MOZILLA 5.0,

Narodowość Gości

Poland flag 66%Poland
United States flag 8%United States
China flag 2%China
Germany flag 1%Germany
Russian Federation flag <1%Russian Federation

Do wakacji

Miłej nauki :)

Już po raz kolejny Zespół Szkolno - Przedszkolny w Pokrzywnicy, w dniach 27 – 31 października 2014 roku, wziął udział w ogólnopolskiej akcji TYDZIEŃ CHLEBA NA ZAKWASIE. Przeprowadzono szereg działań na poszczególnych przedmiotach i niektórych kółkach zainteresowań. Na lekcjach języka polskiego uczniowie szukali przysłów dotyczących chleba. Wiadomo, że chleb jest podstawowym produktem w jadłospisie we wszystkich krajach świata. Najpopularniejsze przysłowia to:

  • "Chleb łaskawy trudny do otrzymania, a otrzymany, gorzko smakować musi"
  • "Chleb płacze, gdy go darmo jedzą"
  • "Chleb pracą nabyty bywa smaczny i syty"
  • "Ciężko pracować trzeba na kawałek chleba"
  • "Drogi chleb, gdzie pieniędzy nie ma"
  • "I ci chleb jedzą, co domu nie wiedzą"
  • "Kto ma chleb, ten ma wszystko"
  • "Nie z jednego pieca chleb jadł"
  • "Nie samym chlebem człowiek żyje"
  • „Chleb z solą - znak i hasło zgody”.

chleb_21Dziś kupujemy chleb w sklepie i mało kto zadaje sobie trud pieczenia go w domu. Dawniej każde gospodarstwo posiadało specjalny piec do wypieku chleba. Tylko raz w tygodniu gospodyni piekła chleb, który musiał wystarczyć rodzinie na następne siedem dni. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z domowym sposobem wypieku chleba na zakwasie. Zapisali to na ozdobnym papierze w wypracowaniu pt. „Tak pieczono kiedyś chleb”.
Na lekcjach matematyki uczniowie najstarszych klas rozwiązywali zadania z przeliczaniem jednostek wagi, obliczaniem pola powierzchni i objętości oraz  wykonywaniem obliczeń pieniężnych. Najmłodsi obejrzeli film o powstawaniu chleba. Uczniowie klasy V poznali poszczególne etapy wypieku chleba (wyrabianie ciasta, leżakowanie w komorze, pieczenie w maszynie). Ponadto mieli możliwość poznania receptury ciasta na chleb, zmodyfikowania przepisu poprzez zwiększenie ilości wszystkich składników o 1/6. Piątoklasiści wykonali ważenie produktów potrzebnych do wypieku za pomocą wagi elektronicznej oraz wypiek chlebów z suszonymi owocami oraz pełnoziarnistego.
Na języku mniejszości narodowej - niemieckim także został poruszony temat chleba. Uczniowie wszystkich klas pracowali ze słownikiem obrazkowym zawierającym podstawowe pojęcia związane z wypiekaniem chleba. Uczniowie czytali również opis procesu produkcji pieczywa w języku niemieckim, który zredagowali ich rówieśnicy z Niemiec.
Na lekcjach języka angielskiego uczniowie klas IV – VI wykonali kilka zadań. Klasy IV i V pracując w grupach stworzyli mapy wyrazowo – obrazowe przedstawiające podstawowe słownictwo związane z chlebem, jego rodzajami, składnikami praz sposobami wypieku. Praca ze słownikami poprzedzona była projekcją filmu kulinarnego w języku angielskim przedstawiającego sposób domowego wypieku chleba. Szóstoklasiści mieli okazję spróbować różne gatunki chleba, nazywać je w języku angielskim oraz do zabawy „jakli rodzaj pieczywa dzisiaj jadłeś”. Na lekcji plastyki uczniowie rysunkami interpretowali przysłowia związane ze znaczeniem chleba w życiu ludzi. Prace zostały wywieszone w formie gazetki ściennej.
Na zajęciach kółka przyrodniczego uczniowie klasy IV i V poznali zdrowotne aspekty chleba na zakwasie, porównali go z chlebem bez zakwasu, zapoznali się ze składnikami odżywczymi, które zawiera, a które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Uczniowie klasy IV piekli chleb według przepisu. Pamiętając o zasadach BHP włożyli fartuszki, umyli dokładnie ręce. Wszyscy chcieli odmierzać, wsypywać, mieszać. Byli zaskoczeni, że do mąki dodaje się tyle innych artykułów: otręby pszenne, płatki owsiane, siemię lniane, pestki dyni, słonecznik. Wszystkie one doskonale wpływają na pracę układu pokarmowego. Potem poczęstowali nim kolegów i koleżanki oraz wszystkich pracowników szkoły. Następnie świetnie się bawili w kalambury przedstawiając ruchami, mimiką twarzy przysłowia związane z chlebem. Mamy nadzieję, że dzieci namówią swoich rodziców do spożywania chleba na zakwasie, aby „nauka nie poszła w las”. Chleb ten jest o wiele zdrowszy i korzystniejszy dla każdego organizmu, więc należy go jeść.