Stare przysłowie mówi: „Czym skorupka za młodu nasiąknie…”. Dużo w nim racji. Dzieci uczą się zachowań dorosłych i ich naśladują. To czego nauczą się w dzieciństwie, będą przestrzegać w dorosłym życiu. Dlatego tak ważne jest wyrabianie odpowiednich nawyków żywieniowych od najmłodszych lat, aby stosować je w dorosłym życiu. Obserwując sposób odżywiania uczniów, czasem jesteśmy przerażeni ilością chipsów, batonów, cukierków, jakie zjadają. Dorośli także popełniają błędy żywieniowe. Jedzą za dużo węglowodanów, słodyczy, tłustych potraw. W klasie IV omawiane są zagadnienia dotyczące właściwego odżywiania się. Uczniowie uczą się, że musimy zjadać produkty, które zawierają wszystkie składniki odżywcze: cukry w: owocach, chlebie, ziemniakach, grochu, białko w: mięsie, mleku i jego przetworach, rybach, tłuszcze w: oleju, maśle, margarynie, witaminy, wodę i sole mineralne w: świeżych owocach i warzywach. Bardzo ważne jest śniadanie, ponieważ daje energię na cały dzień. Dzieci, aby utrwalić swoje wiadomości, żeby stały się one umiejętnością dokonywania właściwych wyborów, wykonały plakaty „Prawidłowy jadłospis dziecka”. Prace są bardzo estetyczne, pomysłowe, kolorowe, przyciągają uwagę wielu dzieci i nauczycieli. Najważniejsze, aby w codziennym życiu stosować zasady prawidłowego odżywiania poznane w szkole. Żeby odżywiać się nie tylko smacznie, ale przede wszystkim zdrowo!!!
Bardzo często słyszy się, że dzieci i młodzież się nudzą, pomimo tego, że wokół jest tyle atrakcji. W ramach lekcji bibliotecznych dyskutowaliśmy na temat, czy książka może być sposobem na nudę. Zdania były podzielone. Oczywiście, ci którzy lubią czytać, dla których „ dzień bez czytania, to dzień stracony”, uważają, że czytając interesującą książkę nie ma mowy o nudzie. Inni z kolei udowadniali, że samo czytanie jest nudnym zajęciem w porównaniu z grą w piłkę nożną, jazdą na rowerze, grami komputerowymi, oglądaniem telewizji. Osoby lubiące czytać przytoczyły mnóstwo argumentów, że warto czytać, że jest to mile spędzony czas. Czytanie to rozwijanie wyobraźni, kształtowanie nawyków ortograficznych, poszerzanie zasobu słów, „wycieczki” w odległe, nieznane lądy i oceany, wzruszanie się, bawienie, smucenie z bohaterami, przeżywanie wspaniałych przygód. Książki to także skarbnica wiedzy z różnych dziedzin, to źródło informacji na każdy przedmiot i nie tylko. Następnie uczniowi wykonali plakaty- projekty okładek swoich ulubionych książek. Okazało się, że lubią czytać historie wesołe, opowiadające o pierwszych przyjaźniach, miłościach. Kilka prac było o przygodach Mikołajka i Koszmarnego Karolka. Dziewczyny przedstawiły książki lubiane przez młodzież autorstwa Hanny Ożegowskiej, Krystyny Siesickiej, Ewy Nowackiej. Prace są estetyczne i pomysłowe. Wystawione są w bibliotece i chętnie są oglądane przez wszystkich odwiedzających.
W ramach Programu Szkoły Promującej Zdrowie, na lekcjach wychowawczych uczniowie dyskutowali o swoich słabych i mocnych stronach. Okazało się, że zarówno dorosłym, jaki i dzieciom i młodzieży, łatwiej jest mówić o wadach niż o swoich zaletach. Wielką trudność sprawiło nazwanie swoich zalet. Trzeba stale powtarzać, że każdy człowiek je posiada. Nawet uczniowie mający trudności z własna dyscypliną, potrafią być świetnymi organizatorami różnych działań na terenie szkoły i poza nią. Uczniowie nieśmiali chętnie pomagają słabszym, są życzliwi, koleżeńscy. Przykłady można mnożyć. Następnie wykonaliśmy DRZEWKO NASZYCH ZALET, na którym w formie liści zawiesiliśmy nasze zalety. Okazało się, że każdy znalazł cechę, która może się pochwalić. Wielu uczniów napisało, że są koleżeńscy, pomocni kolegom i rodzicom, że potrafią, rozbawić klasę, że systematycznie przygotowują się do lekcji. Najważniejsze, żeby zalet było więcej niż wad, bo wtedy łatwiej wszystkim się żyje w szkole i w domu!!!
|