Stare przysłowie mówi: „Czym skorupka za młodu nasiąknie…”. Dużo w nim racji. Dzieci uczą się zachowań dorosłych i ich naśladują. To czego nauczą się w dzieciństwie, będą przestrzegać w dorosłym życiu. Dlatego tak ważne jest wyrabianie odpowiednich nawyków żywieniowych od najmłodszych lat, aby stosować je w dorosłym życiu. Obserwując sposób odżywiania uczniów, czasem jesteśmy przerażeni ilością chipsów, batonów, cukierków, jakie zjadają. Dorośli także popełniają błędy żywieniowe. Jedzą za dużo węglowodanów, słodyczy, tłustych potraw. W klasie IV omawiane są zagadnienia dotyczące właściwego odżywiania się. Uczniowie uczą się, że musimy zjadać produkty, które zawierają wszystkie składniki odżywcze: cukry w: owocach, chlebie, ziemniakach, grochu, białko w: mięsie, mleku i jego przetworach, rybach, tłuszcze w: oleju, maśle, margarynie, witaminy, wodę i sole mineralne w: świeżych owocach i warzywach. Bardzo ważne jest śniadanie, ponieważ daje energię na cały dzień. Dzieci, aby utrwalić swoje wiadomości, żeby stały się one umiejętnością dokonywania właściwych wyborów, wykonały plakaty „Prawidłowy jadłospis dziecka”. Prace są bardzo estetyczne, pomysłowe, kolorowe, przyciągają uwagę wielu dzieci i nauczycieli. Najważniejsze, aby w codziennym życiu stosować zasady prawidłowego odżywiania poznane w szkole. Żeby odżywiać się nie tylko smacznie, ale przede wszystkim zdrowo!!!
Bardzo często słyszy się, że dzieci i młodzież się nudzą, pomimo tego, że wokół jest tyle atrakcji. W ramach lekcji bibliotecznych dyskutowaliśmy na temat, czy książka może być sposobem na nudę. Zdania były podzielone. Oczywiście, ci którzy lubią czytać, dla których „ dzień bez czytania, to dzień stracony”, uważają, że czytając interesującą książkę nie ma mowy o nudzie. Inni z kolei udowadniali, że samo czytanie jest nudnym zajęciem w porównaniu z grą w piłkę nożną, jazdą na rowerze, grami komputerowymi, oglądaniem telewizji. Osoby lubiące czytać przytoczyły mnóstwo argumentów, że warto czytać, że jest to mile spędzony czas. Czytanie to rozwijanie wyobraźni, kształtowanie nawyków ortograficznych, poszerzanie zasobu słów, „wycieczki” w odległe, nieznane lądy i oceany, wzruszanie się, bawienie, smucenie z bohaterami, przeżywanie wspaniałych przygód. Książki to także skarbnica wiedzy z różnych dziedzin, to źródło informacji na każdy przedmiot i nie tylko. Następnie uczniowi wykonali plakaty- projekty okładek swoich ulubionych książek. Okazało się, że lubią czytać historie wesołe, opowiadające o pierwszych przyjaźniach, miłościach. Kilka prac było o przygodach Mikołajka i Koszmarnego Karolka. Dziewczyny przedstawiły książki lubiane przez młodzież autorstwa Hanny Ożegowskiej, Krystyny Siesickiej, Ewy Nowackiej. Prace są estetyczne i pomysłowe. Wystawione są w bibliotece i chętnie są oglądane przez wszystkich odwiedzających.
W ramach Programu Szkoły Promującej Zdrowie, na lekcjach wychowawczych uczniowie dyskutowali o swoich słabych i mocnych stronach. Okazało się, że zarówno dorosłym, jaki i dzieciom i młodzieży, łatwiej jest mówić o wadach niż o swoich zaletach. Wielką trudność sprawiło nazwanie swoich zalet. Trzeba stale powtarzać, że każdy człowiek je posiada. Nawet uczniowie mający trudności z własna dyscypliną, potrafią być świetnymi organizatorami różnych działań na terenie szkoły i poza nią. Uczniowie nieśmiali chętnie pomagają słabszym, są życzliwi, koleżeńscy. Przykłady można mnożyć. Następnie wykonaliśmy DRZEWKO NASZYCH ZALET, na którym w formie liści zawiesiliśmy nasze zalety. Okazało się, że każdy znalazł cechę, która może się pochwalić. Wielu uczniów napisało, że są koleżeńscy, pomocni kolegom i rodzicom, że potrafią, rozbawić klasę, że systematycznie przygotowują się do lekcji. Najważniejsze, żeby zalet było więcej niż wad, bo wtedy łatwiej wszystkim się żyje w szkole i w domu!!!
1 kwietnia to nie tylko dzień dowcipów i żartów. Tego dnia w szkole w Łężcach zorganizowano zabawy uświadamiające dzieciom wpływ zachowań agresywnych na odczucia otaczających nas ludzi. Zabawy te przeprowadziła p. Krystyna Fartuch w ramach kolejnych zadań ujętych w szkolnym Programie Promocji Zdrowia. Zabawą rozpoczynającą nasze spotkanie było dokończenie zdania „Najmilszą rzeczą, jaka mi się przydarzyła w tym tygodniu, było…” . Dzieci chętnie kończyły to zdanie. Dla jednych miłą rzeczą było otrzymanie 5, dla innych przyjęcie urodzinowe koleżanki, ale dla większości – najmilszą rzeczą była wiadomość o czekającej nas wycieczce. Kolejna zabawa, która wywołała wiele emocji to zabawa – „Nadajnik – zagłuszacz – odbiornik”. Nadajnik przekazywał informacje odbiornikowi, a zagłuszacz uniemożliwiał tę czynność. Dzieci, dzięki tej zabawie, zrozumiały, że praca w nadmiernym hałasie nie pozwala nam odbierać informacji tak jak należy i jest szkodliwa dla naszego zdrowia. „Podróż do Krainy Wściekłości” to zabawa, gdzie dzieci w czasie czytanej historyjki naśladowały ruchem treść opowiadania. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem włączyli się we wszystkie zabawy. Na zakończenie każdy dostał zielony listek, na którym napisał zalety dobrego człowieka. Z listków tych utworzyliśmy „Drzewko zalet”, które zostało wyeksponowane na szkolnym korytarzu.
W ramach przybliżenia uczniom naszej szkoły pracy organizacji działających na naszym terenie, zorganizowane zostało spotkanie przedstawicieli Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Niemców na Śląsku Opolskim z uczniami klasy szóstej. Zajęcia odbyły się w poniedziałek, 28 marca, na siódmej godzinie lekcyjnej. W spotkaniu wzięło udział dwóch przedstawicieli TSKN z Pokrzywnicy, a byli to: pan Franciszek Juraszek, wieloletni członek zarządu mniejszości niemieckiej oraz pan Jan Smarzoch, obecny przewodniczący zarządu. Panowie odpowiadali na zadawane przez uczniów, niejednokrotnie trudne pytania, poszerzając tym samym ich wiedzę na temat struktur i działalności TSKN w Pokrzywnicy. W ramach podsumowania zajęć wszyscy obecni obejrzeli przygotowaną prezentację dzięki której nowo nabyta wiedza została usystematyzowana i utrwalona. Dziękujemy za przyjęcie naszego zaproszenia!
W dniu 28.03.2011 r. odbyły się eliminacje szkolne Konkursu Recytatorskiego w j. niemieckim pt. „Jugend trägt Gedichte vor”, „Młodzież recytuje poezję”. Konkurs ten odbył się na dla dwóch etapów edukacyjnych: osobno dla klas I-III i klas IV-VI. Każdy z uczestników przygotował jeden wybrany przez siebie i nauczyciela wiersz a następnie wyrecytował go na forum. W jury zasiadali: pan Jan Smarzoch, pan Franciszek Juraszek, pani dyrektor Joanna Bęben, a także obie nauczycielki języka niemieckiego Ewelina Weinkopf i Weronika Łaszewska.
Więcej…
|
|