27 listopada 2014 r. odbyło się spotkanie uczniów Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Pokrzywnicy z przedstawicielem Związku Międzygminnego „Czysty Region”. Dzieci dowiedziały się, iż każdy z nas codziennie może przyczyniać się do tego, by Ziemia była czysta, niezaśmiecona. Przede wszystkim musimy segregować odpady. Ważne jest przemyślanie działanie, czyli: na zakupy zabierajmy torby wielokrotnego użytku, kupujemy produkty opakowane w papier, wybieramy produkty w szklanych a nie plastikowych opakowaniach. Przy segregowaniu śmieci pamiętajmy o surowcach wtórnych: zbierajmy makulaturę, oddawajmy przeterminowane lekarstwa do aptek, wyrzucajmy zużyte baterie do specjalnych pojemników w szkole lub innych punktach. Elektrośmieci należy oddawać w wyznaczonych punktach, które znajdują się w każdej gminie i mieście. Na zakończenie wszyscy uczniowie dostali specjalne tekturowe pudełka do samodzielnego złożenia. Do nich należy zbierać zużyte baterie. Nasi uczniowie to dobrzy ekolodzy. Zbierają makulaturę, stare telefony komórkowe i baterie. Wiedzą, jak należy dbać o środowisko.
|
14 listopada 2014 r. 15 uczniów z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Pokrzywnicy wzięło udział w zajęciach zorganizowanych na Uniwersytecie Opolskim w ramach projektu Fascynujący Świat Nauki i Technologii. Uczniowie wysłuchali wykładów oraz uczestniczyli w ćwiczeniach z następujących tematów:
- Szukamy innych cywilizacji
- Od alchemii do współczesności
- Fizyka jest wszędzie
- Mechaniczny świat
- Ciekawostki z wnętrza Ziemi
Bardzo dużo emocji wzbudziły w dzieciach zajęcia w laboratorium chemicznym. Mimo iż dopiero w gimnazjum będą uczyć się chemii i fizyki, już teraz mogły same eksperymentować – mieszać w probówkach różne związki chemiczne i oglądać spektakularne wyniki swojej pracy. W białych kitlach nasi uczniowie wyglądali jak prawdziwi studenci. Niezwykle ciekawy był również wykład o prawach fizyki. Zobaczyliśmy, że można wodę czerpać sitem, a moneta nie tonie, tylko trzeba wiedzieć, jak to zrobić. My już wiemy! Bardzo ciekawy i pomocny okazał się wykład o segregacji plastikowych śmieci. Dzięki niemu uczniowie wiedzą jak rozpoznać różne rodzaje tego produktu i do czego może być powtórnie użyty. Lekcje na Uniwersytecie Opolskim były bardzo ciekawe. Uczniowie zdobyli nowe wiadomości i umiejętności. Może kiedyś będą studentami tej uczelni? Na zakończenie dzieci otrzymały ciekawe materiały do wykorzystania w domu i na zajęciach. Każdy uczestnik dostał Certyfikat udziału w zajęciach edukacyjnych.
7 listopada 2014 r. w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pokrzywnicy odbył się uroczysty apel z okazji 96. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Montaż słowno – muzyczny nosił tytuł „Pociąg do wolności”. Scenografia przedstawiała pociąg i kolejne stacje, przez które Polska musiała przejechać, aby dotrzeć do celu, którym jest niepodległość. Uczniowie recytowali wiersze patriotyczne i śpiewali pieśni. „Warszawiankę” poznaliśmy w nowej, uwspółcześnionej wersji, w ciekawej aranżacji, co pozwala dzieciom wczuć się w nastrój tych odległych lat. Dzięki obrazowemu przekazaniu treści historycznych nawet uczniowie młodszych klas oraz przedszkolaki mogą zrozumieć i wyobrazić sobie, co działo się przez prawie 200 lat, abyśmy dziś mogli mieszkać w wolnym kraju, w czasie pokoju, w bezpiecznej Europie.
W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Pokrzywnicy uczniowie z klasy I : Andrea Kern, Basia Weikopf, Julia Kurpia, Grzesiu Botor, Agnieszka Sochacka, Emilka Siekierka, Wiktoria Sordyl, Szymon Bich, Rafał Smarzoch, Wojtek Kubiec, Kamil Wołochowski i Oliwier Swientek 11 listopada zaczęli obchodzić już w piątek 7 listopada. Wykonywali biało-czerwone kotyliony i zawiesili je na klasowej gazetce. Klasa I jak i cała szkoła była udekorowana na biało – czerwono. Wspólnie z klasą II i III poznawali dzieje odzyskiwania niepodległości przez Polskę na apelu przygotowanym przez uczniów klas starszych. Na zajęciach zapoznali się bliżej ze znaczeniem słowa - NIEPODLEGŁOŚĆ.
W piątek 14.11.2014r. grupa uczniów naszej szkoły pojechało do Koźla na warsztaty w ramach projektu edukacyjnego „Jedz zdrowo – żyj zdrowo”. Warsztaty składały się z dwóch części teoretycznej i praktycznej. Podczas części teoretycznej omówione zostały błędy żywieniowe, zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia żywności produkowanej w sposób przemysłowy oraz wskazówki jak odżywiać się zdrowo. Podczas części praktycznej zaprezentowano uczniom sposoby przyrządzania samodzielnie zdrowych posiłków. Następnie uczniowie sami przygotowywali pyszne, zdrowe potrawy, których pod koniec zajęć mogli spróbować. Po warsztatach uczniowie udali się do zabytkowej Baszty, w której członkowie Towarzystwa Ziemi Kozielskiej gromadzą zbiory muzealne związane z historią miasta Koźla. Uczniowie poznali Legendę Kozielską o trzech braciach Kozłach i zapoznali się z najważniejszymi wydarzeniami z dziejów miasta. Najbardziej uczniom spodobały się jednak eksponaty obrazujące kulturę ludową, narzędzia rolnicze, wyposażenie gospodarstwa rolnego i domowego z XIX i XX w. na Ziemi Kozielskiej. W śród nich znajdowały się: żarna, żelazka sprzed epoki elektryczności, zestaw starych magli, narzędzia rolnicze do zbioru zbóż, kołowrotek, karbidowe lampki górnicze oraz naczynia kuchenne. Na koniec uczniowie złożyli swoje podpisy w pamiątkowej księdze.
Już po raz kolejny Zespół Szkolno - Przedszkolny w Pokrzywnicy, w dniach 27 – 31 października 2014 roku, wziął udział w ogólnopolskiej akcji TYDZIEŃ CHLEBA NA ZAKWASIE. Przeprowadzono szereg działań na poszczególnych przedmiotach i niektórych kółkach zainteresowań. Na lekcjach języka polskiego uczniowie szukali przysłów dotyczących chleba. Wiadomo, że chleb jest podstawowym produktem w jadłospisie we wszystkich krajach świata. Najpopularniejsze przysłowia to:
- "Chleb łaskawy trudny do otrzymania, a otrzymany, gorzko smakować musi"
- "Chleb płacze, gdy go darmo jedzą"
- "Chleb pracą nabyty bywa smaczny i syty"
- "Ciężko pracować trzeba na kawałek chleba"
- "Drogi chleb, gdzie pieniędzy nie ma"
- "I ci chleb jedzą, co domu nie wiedzą"
- "Kto ma chleb, ten ma wszystko"
- "Nie z jednego pieca chleb jadł"
- "Nie samym chlebem człowiek żyje"
- „Chleb z solą - znak i hasło zgody”.
Dziś kupujemy chleb w sklepie i mało kto zadaje sobie trud pieczenia go w domu. Dawniej każde gospodarstwo posiadało specjalny piec do wypieku chleba. Tylko raz w tygodniu gospodyni piekła chleb, który musiał wystarczyć rodzinie na następne siedem dni. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z domowym sposobem wypieku chleba na zakwasie. Zapisali to na ozdobnym papierze w wypracowaniu pt. „Tak pieczono kiedyś chleb”. Na lekcjach matematyki uczniowie najstarszych klas rozwiązywali zadania z przeliczaniem jednostek wagi, obliczaniem pola powierzchni i objętości oraz wykonywaniem obliczeń pieniężnych. Najmłodsi obejrzeli film o powstawaniu chleba. Uczniowie klasy V poznali poszczególne etapy wypieku chleba (wyrabianie ciasta, leżakowanie w komorze, pieczenie w maszynie). Ponadto mieli możliwość poznania receptury ciasta na chleb, zmodyfikowania przepisu poprzez zwiększenie ilości wszystkich składników o 1/6. Piątoklasiści wykonali ważenie produktów potrzebnych do wypieku za pomocą wagi elektronicznej oraz wypiek chlebów z suszonymi owocami oraz pełnoziarnistego. Na języku mniejszości narodowej - niemieckim także został poruszony temat chleba. Uczniowie wszystkich klas pracowali ze słownikiem obrazkowym zawierającym podstawowe pojęcia związane z wypiekaniem chleba. Uczniowie czytali również opis procesu produkcji pieczywa w języku niemieckim, który zredagowali ich rówieśnicy z Niemiec. Na lekcjach języka angielskiego uczniowie klas IV – VI wykonali kilka zadań. Klasy IV i V pracując w grupach stworzyli mapy wyrazowo – obrazowe przedstawiające podstawowe słownictwo związane z chlebem, jego rodzajami, składnikami praz sposobami wypieku. Praca ze słownikami poprzedzona była projekcją filmu kulinarnego w języku angielskim przedstawiającego sposób domowego wypieku chleba. Szóstoklasiści mieli okazję spróbować różne gatunki chleba, nazywać je w języku angielskim oraz do zabawy „jakli rodzaj pieczywa dzisiaj jadłeś”. Na lekcji plastyki uczniowie rysunkami interpretowali przysłowia związane ze znaczeniem chleba w życiu ludzi. Prace zostały wywieszone w formie gazetki ściennej. Na zajęciach kółka przyrodniczego uczniowie klasy IV i V poznali zdrowotne aspekty chleba na zakwasie, porównali go z chlebem bez zakwasu, zapoznali się ze składnikami odżywczymi, które zawiera, a które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Uczniowie klasy IV piekli chleb według przepisu. Pamiętając o zasadach BHP włożyli fartuszki, umyli dokładnie ręce. Wszyscy chcieli odmierzać, wsypywać, mieszać. Byli zaskoczeni, że do mąki dodaje się tyle innych artykułów: otręby pszenne, płatki owsiane, siemię lniane, pestki dyni, słonecznik. Wszystkie one doskonale wpływają na pracę układu pokarmowego. Potem poczęstowali nim kolegów i koleżanki oraz wszystkich pracowników szkoły. Następnie świetnie się bawili w kalambury przedstawiając ruchami, mimiką twarzy przysłowia związane z chlebem. Mamy nadzieję, że dzieci namówią swoich rodziców do spożywania chleba na zakwasie, aby „nauka nie poszła w las”. Chleb ten jest o wiele zdrowszy i korzystniejszy dla każdego organizmu, więc należy go jeść.
W piątek 14.11.2014r. po zapadnięciu zmroku uczniowie naszej szkoły wraz z rodzicami i nauczycielami przeszli pochodem św. Marcina ulicami Łężec. Na czele pochodu znajdował się św. Marcin na koniu za nim podążali dorośli i dzieci z kolorowymi lampionami. Cały pochód zabezpieczali strażacy niosący płonące pochodnie. Po pochodzie odbyła się uroczysta Msza święta podczas której zebrani wysłuchali polskich i niemieckich wierszy i piosenek o świętym Marcinie w wykonaniu naszych uczniów. Po zakończeniu Mszy świętej Ksiądz Proboszcz Adam Rybold wraz z parafialnym zespołem Caritas zaprosił wszystkich zebranych na tradycyjne marcińskie rogaliki do salki parafialnej. Tam w miłej i ciepłej atmosferze był czas na rozmowę i planowanie kolejnych uroczystości.
|
|