Następnym działaniem podjętym przez szkolną bibliotekę Publicznej Szkoły Podstawowej w Pokrzywnicy czasie nauki zdalnej była akcja „ZABAWA W TEATR”. W zakładce BIBLIOTEKA na stronie internetowej szkoły został umieszczony film, w którym pani sekretarka M. Wiecha – Friedla czyta fragment książki M. Bonda „Miś zwany Paddington”, który opowiada o wizycie bohatera w teatrze. Na pewno wielu zostało zachęconych do przeczytania całej pozycji. Zadaniem uczniów było przygotowanie dla całej rodziny przestawienia teatralnego. Wybór zależał od nich. Mogła to być baśń, fragment lektury lub innej książki. Można było używać języka polskiego, niemieckiego, angielskiego lub gwary śląskiej. Oglądając zdjęcia, widać że przygotowano wspaniałe dekoracje, kostiumy. Można też zauważyć wielkie zaangażowanie całych rodzin. Mamy nadzieję, że w czasie przymusowego przebywania w domu, była to nie tylko praktyczna lekcja dykcji, intonowania głosu, interpretacji tekstu, ale przede wszystkim świetna zabawa, atrakcja, rozrywka, miły czas oraz zacieśnianie więzów rodzinnych
Dzisiejszy dzień przedszkolaki z Pokrzywnicy i Łężec spędziły na poznawaniu różnych zawodów. Dowiedziały się czym zajmuje się policjant, lekarz, ratownik medyczny a także fryzjerka, kosmetyczka, fotograf. Wiedzą już, czym zajmuje się programista oraz dziennikarz. Po obejrzeniu filmu edukacyjnego, dzieci narysowały kim chciałyby zostać w przyszłości. Pomysłów na swoją przyszłość przedszkolaki miały wiele, a wszystkie prace były piękne. Następnie przyszedł czas na śpiew i zabawy przy piosenkach w języku niemieckim. Po odpoczynku chętne dzieci wzięły udział w zabawach logopedycznych. Tym razem dzieci miały dopasować zwierzęta do ich miejsca zamieszkania. Na starszaków czekało jeszcze jedno zadanie. Musiały zmierzyć się z głodnym stworkiem i znajomością liter podczas gry edukacyjnej. „Prawidłowy rozwój językowy daje dziecku poczucie bezpieczeństwa - dzięki językowi można bowiem porządkować otaczający świat, nauczać zasad obowiązujących w społeczeństwie”. prof. Jagoda Cieszyńska
Każdy z nas swoją przygodę z rozwojem mowy zaczynał od prostych dźwięków poprzez nazywanie osób, przedmiotów, zwierząt z najbliższego otoczenia. Wyrazy dźwiękonaśladowcze, potem powtarzanie sylab, prostych słów, aż do budowania pierwszych zdań i dłuższych wypowiedzi. Nie pamiętamy jak to było z nami, ale mamy możliwość obserwowania naszych dzieci. Rozwój systemu językowego to nie tylko gramatyka. Pod względem terapeutycznym to także nauka reguł jego stosowania. A nauka reguł może odbywać się między innymi poprzez ćwiczenia wnioskowania przez analogię. Dlatego dzisiaj (29.04.2020r.) dzieci z Publicznego Przedszkola z Pokrzywnicy i Łężec otrzymały od logopedy proste zadanie, w którym miały dopasować zwierzęta gospodarstwa domowego do domków, w których mieszkają (np. pies – buda, świnia – chlewik, koń – stajnia). Konstrukcja ćwiczenia w formie nieskomplikowanej i kolorowej gry pochodzącej z zasobów www.wordwall.net, jak podkreślano już wielokrotnie, ma uczyć poprzez zabawę. Oprócz wspomnianych wcześniej walorów, doskonalimy u dzieci m. in. słownik czynny, prawidłowe wzorce artykulacyjne, być może też dostarczamy nowych wiadomości lub porządkujemy już nabyte. Warto zapoznać się również z innymi propozycjami pochodzącymi z tej strony, ćwiczeniami logopedycznymi, ale nie tylko. W obecnym tygodniu przedszkolaki z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy oraz z oddziału przedszkolnego w Łężcach zaznajamiają się z różnymi zawodami. Wczoraj poznawały zawód architekta i murarza. Dzisiaj nasi milusińscy dowiedzieli się kim jest krawcowa, czym się zajmuje i jakie narzędzia są jej potrzebne do pracy. Na chwilę pokoje dzieci zamieniły się w pracownie krawieckie, w których z różnych dostępnych materiałów tj. bibuła, guziki, ścinki materiałów, worki foliowe, taśma klejąca, powstały imponujące stroje, które na pewno zostaną wykorzystane na przyszłorocznym balu karnawałowym. Po skończonej pracy nasi mali krawcy przystąpili do kursu języka angielskiego, gdyż doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że jest to niezbędna umiejętność do pracy w światowych domach mody;) Bawiąc się przy wesołych piosenkach przedszkolaki poznawały nowe angielskie słówka. Dodatkowo starszaki doskonaliły dziś umiejętność czytania sylab i prostych wyrazów. |