22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Idea troski o niebieską planetę łączy ludzi niezależnie od narodowości, wyznania, zawodu, wieku czy innych kategorii różnicujących. Ważnymi celami związanymi z obchodami tego dnia są: promowanie postaw proekologicznych w społeczeństwie oraz uświadamianie ludziom zagrożeń, jakie związane są z rozwojem przemysłu. Dlatego właśnie dziś nasze przedszkolaki pracowały w domach z materiałami udostępnionymi przez ogólnopolski projekt edukacyjny „Dzieci uczą rodziców”. Z ich pomocą przypomniały sobie czym jest smog i dlaczego ważna jest segregacja odpadów. Uzmysłowiły sobie również, iż każdy człowiek, mały i duży ma wpływ na stan naszej planety. W dalszej części dnia dzieci poznały historię króliczka – Śpioszka oraz wykonały jego postać wycinając ją z kolorowego papieru. Następnie doskonaliły swoje kompetencje w zakresie języka niemieckiego, śpiewając i tańcząc do zaproponowanych przez Panią piosenek. Starszaki natomiast sprawdzały swoją wiedzę w znajomości literek. Ich zadaniem było wyszukiwanie spośród kilku ilustracji tych, których nazwy zaczynały się na wskazaną na planszy literę.
Była już bajka logopedyczna, śmieszne i zabawne gry, ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe, trochę logorytmiki… czas zatem na wierszyk logopedyczny. Najczęściej, kiedy chcemy poczytać dzieciom, sięgamy po ich ulubione bajki. Możemy również skorzystać z wierszy, które są krótkie, rymowane, łatwo wpadają w ucho. Takie są zwłaszcza te logopedyczne, które dla niejednego dorosłego mogą stać się czasami prawdziwymi łamańcami językowymi. Wyjdzie śmiesznie, ale co z tego! Czyż nie chodzi właśnie o naukę przez zabawę? 22 kwietnia dzieci z Publicznego Przedszkola z Pokrzywnicy i Łężec miały okazję zapoznać się z prawdziwie szumiącym wierszem pt. „Kołysanka”. „Kołysanka” W kolebusi Leszek mały sza, sza, sza, pokołysze mama Lesia sza, sza, sza. Uśnij, uśnij mój Lesiuniu sza, sza, sza. Ja zanucę kołysankę sza, sza, sza. (J. Nowak) Nagromadzono w nim wyrazy i sylaby otwarte z głoską „sz”. Nie bez powodu, gdyż ma to służyć między innymi ćwiczeniom utrwalania i automatyzacji głoski w mowie swobodnej dzieci. Wielokrotnie, zanim dzieci otrzymają wierszyk do ćwiczeń, logopeda sprawdza, czy sam jest w stanie poradzić sobie z ewentualnymi chochlikami językowymi. Dorośli też mogą śmiało zmierzyć się w takiej wesołej zabawie wspólnie ze swoimi pociechami. Poniżej link, w którym można znaleźć mnóstwo wierszyków logopedycznych. Życzę wszystkim miłej lektury! http://paulabajkarnia.blogspot.com/p/wierszyki-logopedyczne.html Wszyscy uczniowie oraz nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej w Pokrzywnicy przebywają w domach, jednak nie zapomniano o obchodach ŚWIATOWEGO DNIA ZIEMI, który corocznie przypada 22 kwietnia. Uczniowie mieli okazje obejrzeć prezentację multimedialną „Se – Lekcja” która mówiła o bardzo ważnym problemie, czyli o segregowaniu odpadów i skutkach wyrzucania śmieci na wysypiska, gdzie się rozkładają nawet tysiąc lat zatruwając glebę. Wysłuchali także piosenki Jonasza Kofty „Pamiętajcie o ogrodach”, która uświadomiła im, że wszyscy zależymy od świata roślin i zwierząt, dlatego musimy je szanować. Zadaniem dla dzieci było pokazanie w formie plakatu, mapy myśli „Pomagamy Ziemi codziennie” , „Prośby Ziemi”, „ Jak zostać eko – bohaterem” tego, co codziennie robią dla naszej planety. Okazało się, że dzieci wiedzą, co każdy z nas może robić. Wiele zależy bowiem od nas!!! Każdy może segregować odpady, zbierać makulaturę, puszki, nakrętki, oszczędzać wodę, energię eklektyczną, papier, chodzić na zakupy z torbą tekstylną, otaczać się zielenią. Bardzo ciekawym zadaniem jest ogłoszony wśród uczniów i nauczycieli konkurs czytania wierszy o tematyce ekologicznej. Mają oni przesyłać filmiki, na których wychwalają piękno przyrody, która nas otacza. Mamy nadzieję, że nasze działania przyczynią się do zmiany zachowania ludzi i wyrobienia w nich nawyku dbania o Ziemię, „która jest naszą Matką”!!! Dzisiaj nasze przedszkolaki zamieniły się w autorów książek. Najpierw pobudziły swoją wyobraźnię i opowiedziały swoim rodzicom bajkę. Tematyka ich opowieści miała być dowolna i dzieci naprawdę wymyślały ciekawe historie. Następnie w miarę swoich możliwości wykonały ilustracje przedstawiające ich opowiadanie. Po narysowaniu obrazków dzieci z pomocą rodziców połączyły za pomocą wstążki wszystkie kartki a rodzice na każdej z nich spisali słowa bajki stworzonej przez naszych przedszkolaków. Było to zadanie czasochłonne, ale sprawiło naszym przedszkolakom mnóstwo radości, bowiem pierwszy raz mogły wcielić się w rolę autora książki i stworzyć ją samodzielnie. Była to również okazja do twórczego spędzenia wspólnego czasu z rodzicami i rodzeństwem. Po ciężkiej twórczej pracy, dzieci zrelaksowały się przy tańcach do piosenek w języku angielskim. Natomiast nasze przedszkolne starszaki sprawdziły swoje umiejętności podczas czytania sylab i prostych wyrazów. |