Dzisiaj dom stał się centrum większości naszych aktywności. Jest po trochę przedszkolem, szkołą, miejscem zdanej pracy, czasem nawet sklepem – zamawiamy coś, kupujemy przez internet. Możemy wirtualnie zwiedzać różne miejsca, oglądać bajki, ciekawe filmy. Możemy także bawić się wspólnie, wykorzystując do tego różnego rodzaju zabawy, gry i ćwiczenia logopedyczne.
Dzisiaj dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy i w Łężcach otrzymały link do filmiku, w którym logopeda (kanał na youtube.pl: „logofrajda”) pokazuje jak można fajnie uczyć się przez zabawę w domu. Mogły próbować różnych zabaw wspólnie z domownikami i świetnie się bawić. Na przykład: co ma wspólnego klej i kasza gryczana z ćwiczeniem oddechowym? A to, że klejem można na kartce coś namalować, a na rozsypaną kaszę dmuchać tak, by przykleiła się do kleju i stworzyła ciekawy obrazek.
Te i inne kreatywne propozycje zabaw z filmiku pomagają nie tylko usprawniać oddech, rozwijać mowę, ale także bawić i cieszyć, pokazywać jak można wesoło i twórczo spędzać czas oraz rozwijać wyobraźnię i zainteresowania przedszkolaków. Przecież nauka przez zabawę to czysta frajda!
|
W środę 13.05.2020 r. nasze przedszkolaki musiały nauczyć się wierszyka o swojej rodzinie. Wymieniając kolejnych członków rodziny, wyliczały ich wskazując na palcach swojej dłoni.
„Ten pierwszy to Dziadziuś,
tuż obok Babunia.
Największy to Tatuś,
a przy nim mamusia.
A to ja dziecina mała,
i to jest rodzinka,
moja ręka cała.”
Dzieci bardzo dobrze poradziły sobie z tym zadaniem. Dodatkowo najmłodsi przypomnieli sobie nazwy członków rodziny i pośpiewali piosenki w języku niemieckim. Na starszaków czekało tym razem całkiem inne ćwiczenie. Musiały zagrać w grę edukacyjną i policzyć sylaby występujące w różnych wyrazach przedstawionych na obrazkach.
Wtorek przedszkolaki rozpoczęły od obejrzenia filmu edukacyjnego pt. „Rozwój motyla”. Dzięki niemu dowiedziały się, co mają wspólnego gąsienice i motyle oraz co to jest poczwarka. Następnie wykonały z rolki po papierze oraz kolorowych wycinanek pięknego motyla. 12 maja to Międzynarodowy Dzień Pielęgniarek. Z tej okazji nasi wychowankowie włączyli się w akcję, zapoczątkowaną przez włoskie dzieci. Namalowały tęczę solidaryzując z wszystkimi, pozostającymi w domu, po to, by zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa. Następnie umieściły ją w oknie jako znak wsparcia dla pracowników służby zdrowia, którzy z wielkim trudem oraz narażeniem własnego zdrowia i życia walczą z epidemią. Czym jest koronawirus i jak go uniknąć? Na te i inne pytania przedszkolaki znalazły odpowiedź oglądając film animowany pt. „Bajka o wirusie”. Po chwili odpoczynku dzieci przystąpiły do nauki angielskiego. Wesołe i skoczne piosenki rozbrzmiewały we wszystkich domach. Gdy maluchy zakończyły swoją przedszkolną aktywność, starszaki po raz kolejny zmierzyły się z czytaniem. Z ogromną satysfakcją stwierdzamy, iż nawet 5-latki wykazują się umiejętnością czytania.
Rozpoczął się 9 tydzień edukacji zdalnej. Przedszkolaki z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy czekało dziś zadanie detektywistyczne. Dzieci ustawiły różne figurki w świetle słonecznym, a następnie obrysowywały na kartce ich cienie. W kolejnej części zadania rodzice pomieszali obrazki, a nasi milusińscy, jak zawodowi detektywi odgadywali, do jakiej figurki należy cień. Było to trudne zadanie, jednak mali detektywi wykazali się doskonałą pamięcią, inteligencją oraz spostrzegawczością i pomyślnie zakończyli swoje śledztwo.
Dodatkowo, jak co poniedziałek przedszkolaki obejrzały następną część przygód Baby Beetles, gdzie poznały znaczenie angielskiego słowa „Happy”. Starszaki natomiast doskonaliły swoje kompetencje matematyczne rozwiązując zadania na portalu edukacyjnym matzoo.pl.
Po zakończonej zabawie dzieci ochoczo uprzątnęły swoje miejsce pracy włączając się w obchody Dnia bez śmiecenia. Wszystkie przedszkolaki, te małe i duże wiedzą, że nie należy pozostawiać po sobie bałaganu i dlatego zawsze, a nie tylko od święta dbają o porządek wokół siebie.
11 maja 2020 r. dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy i w Łężcach otrzymały propozycję zagrania w grę memory, którą zna na pewno większość z nas. Nie ma tu limitu wieku, czy ilości osób i to jest duży plus. Jednakże to nie jest tylko jedyna zaleta. Gra memory znana jest najczęściej z tego, że ćwiczy pamięć i spostrzegawczość. Poprzez wyszukiwanie par takich samych obrazków dzieci zapamiętują ich położenie. Ponieważ jest to gra, a przede wszystkim dobra zabawa i uczestniczy w niej więcej niż jedna osoba, to także doskonalone są kompetencje społeczne najmłodszych. Oprócz tego usprawnia koordynację ręka – oko, małą motorykę, ćwiczy cierpliwość, umiejętność radzenia sobie z emocjami i jest doskonałą formą spędzenia wspólnie czasu w domu. Często jest wykorzystywana również w terapii logopedycznej między innymi podczas ćwiczeń rozwijających zasób słownikowy, zachęcających do wypowiadania się, utrwalających konkretne wywołane głoski. Jest jedną z bardziej lubianych form ćwiczeń w warunkach gabinetowych i domowych. Dzisiaj w zaciszach domowych przedszkolaków na pewno było radośnie i emocjonująco. To, że grę memory można odtworzyć wielokrotnie z podanego dzisiejszym zadaniu linku, to też duża zaleta, bo można do niej sięgnąć zawsze, kiedy tylko najdzie Was ochota. Owocnej zabawy!
Minął 8 tydzień edukacji w warunkach domowych. Był on niezwykle bogaty w różnorodne aktywności, które uwzględniały wiek, możliwości, potrzeby, zainteresowania dzieci oraz realizację treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
W ciągu całego tygodnia przedszkolaki:
- poszerzyły wiedzę patriotyczną,
- rozwijały sprawności grafomotoryczne oraz manualne,
- kontynuowały ćwiczenia w czytaniu i pisaniu,
- kształtowały sprawności matematyczne polegające na przeliczaniu, dodawaniu, odejmowaniu, klasyfikowaniu, orientacji w przestrzeni,
- doskonaliły kompetencje językowe poprzez udział w Programie Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci, a także w grach, zabawach językowych i ćwiczeniach logopedycznych,
- uczestniczyły w Ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Dzieci uczą rodziców w domu” realizując proponowane zagadnienie,
- wzięły udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Strażaka, Światowego Dnia Higieny Rąk,
- wykazały się samodzielnością, pomysłowością i spontanicznością.
Dziękujemy dzieciom i rodzicom za zaangażowanie i dobrą współpracę, które są dla nas bardzo ważne.
Głównym celem piątkowych zajęć było kształtowanie umiejętności klasyfikacji, która odgrywa istotną rolę w procesie kształtowania pojęć u dzieci. Im lepiej dziecko klasyfikuje, sortuje, układa pewne elementy rzeczywistości, tym lepiej radzi sobie w codziennych sytuacjach, rozumie zmieniające się zjawiska i potrafi je nazwać. Dlatego przedszkolaki korzystając z dostępnych w domu elementów: guzików, nakrętek, klocków itp. eksperymentowały, dokonywały manipulacji przedmiotami, przekładały je z miejsca na miejsce, przyporządkowywały do określonej grupy lub zbioru biorąc pod uwagę różnorodne kryteria tj. kolor, wielkość, kształt. W dalszej części dzieci rozwijały swoje kompetencje językowe stosując zwroty mające znaczenie w zabawie, podczas śpiewanych piosenek, powtarzanych rymowanek. Na zakończenie starszaki doskonaliły umiejętności czytelnicze. Dotychczas podejmowały czytanie sylab oraz zróżnicowanych wyrazów. Dzisiaj po raz pierwszy odważnie przeczytały proste, krótkie zdania. Brawo przedszkolaki, dostrzegamy efekty Waszej pracy oraz małe sukcesy, które codziennie osiągacie.
|
|