Dzisiejszy dzień przedszkolaki z Pokrzywnicy i Łężec spędziły na poznawaniu różnych zawodów. Dowiedziały się czym zajmuje się policjant, lekarz, ratownik medyczny a także fryzjerka, kosmetyczka, fotograf. Wiedzą już, czym zajmuje się programista oraz dziennikarz. Po obejrzeniu filmu edukacyjnego, dzieci narysowały kim chciałyby zostać w przyszłości. Pomysłów na swoją przyszłość przedszkolaki miały wiele, a wszystkie prace były piękne. Następnie przyszedł czas na śpiew i zabawy przy piosenkach w języku niemieckim. Po odpoczynku chętne dzieci wzięły udział w zabawach logopedycznych. Tym razem dzieci miały dopasować zwierzęta do ich miejsca zamieszkania. Na starszaków czekało jeszcze jedno zadanie. Musiały zmierzyć się z głodnym stworkiem i znajomością liter podczas gry edukacyjnej.
„Prawidłowy rozwój językowy daje dziecku poczucie bezpieczeństwa - dzięki językowi można bowiem porządkować otaczający świat, nauczać zasad obowiązujących w społeczeństwie”.
prof. Jagoda Cieszyńska
Każdy z nas swoją przygodę z rozwojem mowy zaczynał od prostych dźwięków poprzez nazywanie osób, przedmiotów, zwierząt z najbliższego otoczenia. Wyrazy dźwiękonaśladowcze, potem powtarzanie sylab, prostych słów, aż do budowania pierwszych zdań i dłuższych wypowiedzi. Nie pamiętamy jak to było z nami, ale mamy możliwość obserwowania naszych dzieci. Rozwój systemu językowego to nie tylko gramatyka. Pod względem terapeutycznym to także nauka reguł jego stosowania. A nauka reguł może odbywać się między innymi poprzez ćwiczenia wnioskowania przez analogię. Dlatego dzisiaj (29.04.2020r.) dzieci z Publicznego Przedszkola z Pokrzywnicy i Łężec otrzymały od logopedy proste zadanie, w którym miały dopasować zwierzęta gospodarstwa domowego do domków, w których mieszkają (np. pies – buda, świnia – chlewik, koń – stajnia). Konstrukcja ćwiczenia w formie nieskomplikowanej i kolorowej gry pochodzącej z zasobów www.wordwall.net, jak podkreślano już wielokrotnie, ma uczyć poprzez zabawę. Oprócz wspomnianych wcześniej walorów, doskonalimy u dzieci m. in. słownik czynny, prawidłowe wzorce artykulacyjne, być może też dostarczamy nowych wiadomości lub porządkujemy już nabyte. Warto zapoznać się również z innymi propozycjami pochodzącymi z tej strony, ćwiczeniami logopedycznymi, ale nie tylko.
W obecnym tygodniu przedszkolaki z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy oraz z oddziału przedszkolnego w Łężcach zaznajamiają się z różnymi zawodami. Wczoraj poznawały zawód architekta i murarza. Dzisiaj nasi milusińscy dowiedzieli się kim jest krawcowa, czym się zajmuje i jakie narzędzia są jej potrzebne do pracy. Na chwilę pokoje dzieci zamieniły się w pracownie krawieckie, w których z różnych dostępnych materiałów tj. bibuła, guziki, ścinki materiałów, worki foliowe, taśma klejąca, powstały imponujące stroje, które na pewno zostaną wykorzystane na przyszłorocznym balu karnawałowym. Po skończonej pracy nasi mali krawcy przystąpili do kursu języka angielskiego, gdyż doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że jest to niezbędna umiejętność do pracy w światowych domach mody;) Bawiąc się przy wesołych piosenkach przedszkolaki poznawały nowe angielskie słówka. Dodatkowo starszaki doskonaliły dziś umiejętność czytania sylab i prostych wyrazów.
Dzisiejszy dzień upłynął naszym przedszkolakom na eksperymentowaniu z wodą i ręcznikiem papierowym. Najpierw dzieci musiały namalować swój wymarzony dom na ręczniku kuchennym. Następnie przykryły go warstwą czystego ręcznika i włożyły do wody. Kiedy słabo widoczne do tej pory obrazki, nabierały intensywności nie brakowało słów zdziwienia. Dzieci były zachwycone. Po wielu minutach spędzonych na wodnych zabawach przyszedł czas na zabawę z językiem angielskim razem z ulubionymi bohaterami Baby Beetles. Następnie chętne dzieci podjęły się wykonania słodkiej logopedycznej zabawy. Polegała ona na wypiciu przez słomkę gęstego kisielu. Starszaki dodatkowo sprawdziły swoje umiejętności w czytaniu sylab i krótkich wyrazów.
Kolejny tydzień zdalnych ćwiczeń logopedycznych przed nami. Zaczyna się smacznie, bo dzisiaj 27 kwietnia 2020 roku, dzieci z Publicznego Przedszkola z Pokrzywnicy i Łężec miały nie lada wyzwanie – sprawdzić, czy da się wypić gęsty kisiel przez słomkę. Czy to doświadczenie, czy ćwiczenie logopedyczne? Można powiedzieć, że jedno i drugie, chociaż główny cel to jak zawsze nauka przez zabawę. W tym wypadku można połączyć przyjemne z pożytecznym. Picie napojów przez słomkę jest proste, dzieci doskonale to potrafią, ale kisiel? Słomka nie powinna być wkładana głęboko do ust, wystarczy jak tylko uchwycą ją usta (środek ust) i to jest prawidłowe picie z użyciem słomki. Oprócz tego, że zadanie to pod kątem logopedycznym wspiera naukę prawidłowego oddychania i połykania to również doskonale ćwiczy mięśnie okrężne ust, które biorą czynny udział w mówieniu. Dodatkowo doskonalone są zmysły, a to zadanie z zakresu integracji sensorycznej. Kolor kisielu bodźcuje wzrok, do tego dochodzi zapach i smak. Poniedziałek zatem rozpoczął się i pracowicie i smacznie. Przy tej zabawie na pewno była masa radości. To już nie pierwszy dowód na to, że przygoda z logopedią nie musi być nudna.
Minęło 6 tygodni, odkąd w związku z szerzącą się epidemią zostaliśmy zobowiązani do pozostania w domach i realizacji zajęć w formie zdalnej. Z ogromną satysfakcją musimy przyznać, iż nasze przedszkolaki świetnie się odnalazły w tej trudnej sytuacji. Z pomocą rodziców codziennie podejmują się kolejnych zadań przygotowanych przez nauczycielki. Cieszy nas fakt, że zadania sprawiają przedszkolakom dużo frajdy. Nie są one tylko żmudnym obowiązkiem, a sposobem na nudę, dobrą zabawę i oderwaniem od szarej rzeczywistości. W tym tygodniu przedszkolaki z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy oraz oddziału przedszkolnego w Łężcach odkrywały niezwykły świat książek. W poniedziałek sprawdzały swoją wiedzę w zagadkach na temat znajomości baśni i bajek. Wszystkie dzieci wiedziały, że dziewczynka w czerwonej pelerynce i czapeczce to Czerwony Kapturek, a słynne zwierzę w kozakach to „Kot w butach”. We wtorek nasi milusińscy zamienili się w prawdziwych bajkopisarzy i z pomocą rodziców stworzyli wspaniałe, kolorowe książeczki. Kolejnego dnia, w środę dzieci poznały historię króliczka – Śpioszka oraz wykonały jego postać z kolorowego papieru. Natomiast w czwartek z okazji Światowego Dnia Książki każdy przedszkolak zilustrował okładkę do wybranej przez siebie, ulubionej książeczki. Pod koniec tygodnia w piątek dzieci wykonały także kolorowe zakładki do książek. Przez cały tydzień dzieci rozwijały również swoje kompetencje językowe. Poprzez wesołe piosenki i zabawy przy nich powtarzały oraz poznawały nowe słownictwo w języku angielskim oraz niemieckim. Starszaki również nie próżnowały. Każdy dzień był okazją do kształcenia umiejętności liczenia, czytania prostych wyrazów i logicznego myślenia, które są niezbędne do nauki w pierwszej klasie. Miniony tydzień obfitował też w niezwykłe wydarzenia, poza wspomnianym już Światowym Dniem Książki obchodziliśmy Światowy Dzień Ziemi. Przedszkolaki przypomniały sobie dlaczego i jak należy dbać o naszą planetę. Poznały także pojęcia związane z zanieczyszczeniami takie jak: segregacja odpadów, smog. Dowiedziały się również, że do smogu przyczyniają się dymiące kominy fabryk i domów oraz samochody. Zgodnie doszły do wniosku, że należy zamienić wszystkie środki komunikacji na rowery, gdyż one nie emitują spalin. Dlatego przy okazji obchodów Dnia Rowerowego 19 kwietnia 2020, urządziły sobie bezpieczną przejażdżkę rowerową wokół własnych domów.
|
|